Helt sør i Buskerud: Godvassflaket ... (20.05.2018)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Ved Mykledammen (418m)
Endpoint Ved Mykledammen (418m)
Ascents Godvassflaket (554m) 20.05.2018 13:12
Damkollen (557m) 20.05.2018 13:53
Damkollen Øst (557m) 20.05.2018 14:07
Korpekollen (572m) 20.05.2018 14:37
Haldoråsen (557m) 20.05.2018 15:04
Sandorkollen (550m) 20.05.2018 16:02
Visits of other PBEs P-lomme Godvassflaket (418m) 20.05.2018 12:44

En god del senere enn planlagt ankom jeg parkeringslomma ved Mykledammen. For meg som kom fra Drammen, ville det aller raskeste ha vært å kjøre bomveien fra Bergandammen, via Presteseter og ned til Grorud i Siljan. Dessverre viste det seg at denne veien var stengt på grunn av teleløsningen. Dermed ble det langt mer kjøring enn hva jeg hadde håpet på.

Godt og varmt allerede da jeg pakket ut av bilen og gjorde meg klar for tur. Det sto allerede to biler parkert i denne lomma litt før den låste bommen ved Mykledammen. Jeg fikk sneket meg inn uten å sperre for noen av de andre bilene.

Mens kona hadde kjørt begge jentene med hver sin venninne til Tusenfryd, skulle jeg få nyte fred og stillhet i en sommervarm skog. Forrige gang var det jeg som tok Tusenfryd-turen, så nå var det payback time.

Jeg startet først med turens primære mål, Godvassflaket (554). Like etter kryssing av Mykleelva, kom jeg til damvokterboligen. På detaljerte kart var det prikket inn en sti derfra og et stykke oppover mot Godvassflaket. Stien var liten, men greit synlig i starten. Det gikk imidlertid ikke lang tid før stien forsvant mer eller mindre. Jeg skjønte hvor den skulle gå, for små trær og busker var kuttet der stien gikk.

Der stien stoppet på kartet, dreide jeg kursen sørover og mer i retning toppen. Fin og lettgått skog fra trig.punktet og bort til toppen.

Toppvarden på Godvassflaket (554).

Varmt ja! Den stillestående lufta kokte. Ingen utsikt fra toppen, så jeg gikk ganske snart videre. Jeg kortet ned ruta bittelitt på returen slik at jeg nådde den knapt synlige stien litt lengre nede. Damvokterboligen ble passert igjen, og det gjorde jammen bilen min også. Nå spaserte jeg bare rett forbi parkeringslomma hvor bilen sto, for turen var ikke over ennå. Jeg ville plukke med noen flere topper når jeg først var på disse kanter.

På vei ned fra Godvassflaket (554), ser jeg mot turens neste mål: Damkollen (557), med Korpekollen (572) bakenfor til venstre.

Oppover mot Damkollen (557) kom jeg etter hvert til et stort hogstfelt. Her var det ganske ryddig, så det var fint å følge dette hogstfeltet. Av og til fulgte jeg svake stier oppover også, og da jeg gikk inn i søkket mellom Damkollens to topper (begge 557 moh), ble stien ganske tydelig.

I det lille dalsøkket svingte jeg til venstre mot vesttoppen. En liten, bratt kneik her, før jeg like etterpå sto på toppen av Damkollen (557).

Høyeste punkt på Damkollen (557) var denne store steinen.

Mer utsikt fra denne toppen, og hadde jeg giddet å gå 30 meter sørover, ville jeg trolig fått bra utsyn i sørlig retning.

Jeg tok samme vei tilbake ned i dalsøkket, og så opp til Damkollen Øst (557), som er temmelig jevnhøy med vesttoppen. Begge har høydekote 557 som høyeste, og begge mangler en nøyaktig høydeangivelse.

Damkollen Øst (557) hadde også to steiner på toppen. En stor, og en mindre.

Turen fortsatte videre nordover. Av og til noe som lignet på stier på vei mot Korpekollen, men ellers var skogen grei å ta seg fram i. Heldigvis ankom jeg Korpekollen (572) fra sør, og da var det en fin og enkel oppstigning. Hele vestsiden og mesteparten av nordsiden har loddrette stup, så hadde jeg kommet den veien, ville jeg ha slitt.

På Korpekollen (572). Toppen og trig.punktet er de fire steinene nesten midt i bildet.

Ikke så mye å se fra toppen av Korpekollen (572). Kort pause her, før jeg la kursen østover. Noe mer kronglete nedstigning fra denne toppen fram til jeg krysset ei lita myr i dalsøkket mot Haldoråsen (557).

Opp mot Haldoråsen var det et stort, men gammelt hogstfelt. Her var det mange fine juletrær!

Selve toppområdet på Haldoråsen (557) hadde større og eldre skog, og to kuler var omtrent like høye. Jeg var bortom begge, og kom vel fram til at den sørlige virket høyest.

Den sørlige kulen på Haldoråsen (557). Den nordre er bak trærne til høyre.

Da jeg gikk oppover mot Haldoråsen hadde jeg lagt merke til en stupbratt bergknaus hvor utsikten så ut til å være veldig bra. Fra toppen på Haldoråsen (557) ruslet jeg nå ned til denne knausen/avsatsen, og her var det som antatt vidt utsyn sørover.

Utsikt sørover fra Haldoråsen, fra den bratte fjellknausen like sør for toppen. Nedenfor ses hogstfeltet med alle juletrærne.

Jeg fortsatte tilbake ned mot myra i dalen sør for innsjøen Haldoren. Der dukket det opp en gammel traktorvei, og denne kunne jeg følge sørover et stykke. Over en liten høyde, og så ned til en grusvei.

Jeg så knapt snø på denne rundturen, men denne flekken var meget seiglivet. Den lå litt i nordhelling, men ikke spesielt skyggefullt på stien/traktorveien jeg fulgte etter å ha vært på Haldoråsen (557).

Grusveien jeg hadde kommet til, gikk ned mot Mykledammen hvor bilen min sto. Men jeg var ikke helt ferdig ennå. Ved Limyrane gikk det en traktorvei oppover i retning Sandorkollen (550). Denne fulgte jeg drøyt halveis mot toppen, til et større hogstfelt. Derfra slak stigning og farbar skog siste biten til det flate toppområdet på Sandorkollen (550).

Hogstfeltet omtrent halvveis i oppstigningen til toppen på Sandorkollen (550). Her var det fin utsikt mot nordvest. Damkollen (557) er til venstre, Korpekollen (572) midt i bildet, og Haldoråsen (557) er den lille til høyre. Langt bak til høyre ses Skrimfjella.
Lite markert toppunkt på Sandorkollen (550), men denne steinen var trolig høyest.

Fra Sandorkollen (550) ruslet jeg ned til grusveien igjen, og derfra fulgte jeg denne veien tilbake til bilen ved Mykledammen.