Kolåstinden (12.05.2018)  6

Written by ArnMeland (Arn Meland)

Start point Standalhytta (375m)
Ascents Kolåstinden (1,432m) 12.05.2018 14:05
Dette var en helt fantastisk tur. Mange fjellturer har en herlig utsikt fra toppen. På denne turen er utsikten fantastisk hele vegen. Short og t-skjorte hele dagen. Fra bilvegen ser fjellet helt uinntakelig ut. Mektige, bratte og fryktinngytende fjell på alle kanter. Litt strevsomt gjennom en jungel av småbjørk først. Bommet litt på stien. Det beste er å følge vegen helt opp og derfra går det sti der man unngår småskogen. Fant snø på det første platået ved inngangen til Kvanndalen. Her ser vi Sætretindene på høyre side.
I Stretet går man fra ett dalføre til det neste. Bratt opp til Stretet, men uproblematisk på slush-snø i varmen.
Fra Stretet ser vi rett på toppen.
Oppunder toppen ser vi her bregleppen som er i ferd med å smelte frem. Gikk til venstre i sprekken. Her var der svært bratt syntes jeg, men lett å få feste i myk vårsnø. Langt skumlere på skareføre. Da bør man nok ha både stegjern og isøks vil jeg tro.