Ørsta: Randers topp (11.05.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Insdre Årsneset (5m)
Ascents Randers Topp (1,414m) 11.05.2018 12:57

Endelig i dag klaffet det slik at jeg skulle være så heldig å få med meg både Kroksleiven (torleiv) og Gustav Orheim på tur. Vi har lenge snakket om Randers men har liksom ikke funnet en passende dag der hvor det klaffer for alle tre. Jeg hadde veldig lyst å få med meg beste turvenninna mi Linda, men det gikk desverre ikke :-( Slik er det, det blir vanskelig å få med alle de beste på en og samme dag..

Vi var litt spente på forholdene siden det regnet ganske bra i Nordfjord både dagen før og utover nattetimene. Vi startet fra Eid i 8 tida, og var klar for avgang på Indre Årsneset rundt 10. Vi parkerte ved inngangen til fonnoverbygget. Gleden var stor da det ikke sto noen andre biler parkert ved starten.

Vi fulgte den iallfall nå, fuktige stien oppover på østsida av elva. Vi hadde lest at det var en fordel å krysse elva et stykke oppi. Gustav påsto hardnakket...;-) på et tidspunkt at tiden var inne, og vi fulgte etter. Det viste seg å være et par hundre meter for tidlig, og det bød på enda tettere buskas og skog til vi endelig kom oss inn på stien igjen og etter hvert videre ut i åpent terreng. På 550 moh kunne vi endelig spenne på oss skia og fortsette på snø mot toppen. Det var tydelige spor etter folk som har besøkt toppen dagen før. Snøen var sugende men relativt fast i nedre del. De siste 400 høydemetrene var det tydelig at det var påfyll av våt og tung slaps i øvre lag. Været var strålende for det meste, men da vi hadde 400 hm igjen, kom det noen lave skylag sigende og sikten kom og gikk. Vi tok av oss skia siste 30 høydemetrene og bar de med til topplatået da siste biten er relativt bratt og skia glei ut i den blaute snøen og utløste derfor små slushutglidninger. Her ville jeg ikke likt meg om det hadde vært hardt og isete.

Vi fikk en flott stund på toppen i det vekslende skylaget. Desverre for nedkjøringen fra toppen, hadde vi da meget dårlig sikt, og måtte skrense oss ned i skaret igjen etter sporene våre. Derfra gikk det mye bedre, selv om snøen var relativt sugende. Det skulle ingenting til for å utløse noen slushutglidninger og vi måtte derfor stoppe opp underveis for å la snøen fare under oss. Det var greit at ingen andre var på vei oppover samtidig. Da vi endelig kom ned til snøens ende og kunne ta på oss de våte joggeskoa igjen, snakket vi om hvilken bonus det var at vi ikke hadde truffet noen andre folk denne turen. Ikke før vi hadde sagt ordene, så vi en kar komme tuslende oppover under oss :-) Det var en hyggelig trønder bosatt i Måløy. Vi traff en annen kar også, da vi kom ned i den tette skogen igjen. Han hadde med seg overnattingsutstyr og jeg kjente at jeg ble litt misunnelig !

Vi krysset elva litt høyere opp på nedfarten og det var tydelig bedre enn oppfarten! Nede ved fjorden igjen ble det skylling av meget gjørmete joggesko før vi satte oss i bilen og satte kursen hjemmover. Gutta Orheim hadde konsumert 1 pose potetgull og 1 cola hver før vi var kommet opp på Standalseidet - slik det bør være :-)

Avgang fra Indre Årsneset
Endelig over skoggrensa
Vi kan bevege oss i åpent terreng - nydelig
Liten matpause på 550 moh og vi kan spenne på skia
Vi øyner dagens mål
Siste kneika opp i skaret mot toppen. Bladet er rett oppom Gustav og Torleiv
Mot Bladet og Mohns Topp
Torleiv og jeg på Randers Topp 1414
Orheimbrødrene mot Hjørundfjorden, Mohns og Bladet
En liten pause i den blaute snøen mens slushutglidningene får gjort seg ferdig
En godt fornøyd Torleiv
Deilig fjordutsikt på avslutningen :-)