Keipen på Senja (10.05.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Mefjordvatnan
Ascents Keipen (938m) 10.05.2018

Kristi Himmelfartsdag ble starten på en super langhelg på Senja ifm arrangementet "Bratte Dager" som er arrangert årlig av fjellsportgruppa i Troms Turlag. I år ble det satt opp en slags basecamp ved Ersfjordstranda mellom Senjahopen og Skaland, men jeg hadde bestemt meg for å bo inne (sover dårlig i telt når det ikke er mørkt om natta) og dermed funnet et koselig hus å leie på Skaland. Johanna og Tim ble med på hytteopplegget også :)

Det var en varm dag og allerede 18 grader i 10-tiden på Brensholmen der vi ventet på ferga til Botnhamn - og det ble enda varmere da vi endelig ankom parkeringsplassen ved Mefjordvatnet og begynte turen til Keipen. Vi var ei gruppe på 6 - de fleste som jeg kjente fra før, så det var en relativt liten gruppe mens mange andre deltakere hadde valgt å være med på turer til Store Hesten og Roalden. Jeg foretrekker små grupper når det gjelder fellesturer, så dette passet veldig bra etter min smak. Ruten vi gikk fulgte vestsiden av elva (sommerruten) opp til en liten ryggformasjon og derfra krysset vi ei liten elv og gikk opp mot sørøstflanken på Keipen. Gikk i rolig tempo og fikk oss en veldig avslappet tur, slik som det skal være når det er 20 grader og kokvarmt :) Heldigvis ble det ikke noe skibæring på denne turen og vi kunne nyte en lang og solfylt pause på toppen før vi kjørte ned på artig vårsnø. Det var såpass varmt at jeg kjørte ned i sports BH og shorts uten at det ble kjølig i det hele tatt. Siste halvparten av nedkjøringa var litt preget av tung vatsnø men det gjør ingenting når man er på tur i godt selskap og nydelige omgivelser!

På tur opp fra Mefjordvatnet
Tim, Øystein og Johanna på den lille ryggformasjon
Like før vi krysset elva, sørøstflanken på Keipen rett frem
Liten pause før vi går videre
Erlend og Johanna med Breidtind bak
Tim på siste del av turen opp mot toppen
Øystein og Tim med Grytetippen bak
Johanna nærmer seg toppen av Keipen
Lunsjpause på toppen
Erlend kjører ned fra toppen
Tim nyter fin vårsnø
Erlend setter telemarksvinger i sørøstflanken
Gode turkompiser på parkeringa :)