Lindås: Krossane og Gladihaug (30.04.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Hopsdal (195m)
Endpoint Hopsdal (195m)
Ascents Krossane (399m) 30.04.2018 10:21
Gladihaug (430m) 30.04.2018 11:48
Visits of other PBEs Hopsdal parkering (203m) 30.04.2018 09:42
Krossane utsiktspunkt nord (397m) 30.04.2018 09:42

Krossane

Turen startet på Hopsdal, og første mål var Krossane. Fin sti og lett å gå opp, toppen var markert med en stor varde. Kun noe skog nederste del av turen, ellers åpent landskap. På ryggen litt lengre nord var det også en stor varde og jeg tok turen ut til den. Her var det bedre utsikt mot nord, så ned til Seim og Seimsfjorden. Opprettet Krossane utsiktspunkt nord her. Tilbake til Krossane og litt sydøst for toppen er det 3 store varder på et lite område. Tok turen ned der, men kunne ikke se at disse store vardene hadde noen funksjon. Kart sier at stien videre nedover havner feilt sted for meg, så jeg returnerte opp til varden på Krossane igjen og fulgte samme stien nedover som jeg kom opp.

Sti gjennom gammel "uteløe"
Åpent og lett å gå
Krossane med toppen Gladiehaug til høyre
Krossane utsiktspunkt nord
Utsikt fra Krossane mot nevnte 3 varder som jeg var nede til og Osterfjorden

Gladihaug

På vei ned var det et stikryss og jeg tok stien opp til Gladihaug. Denne stien var bløtere og det ble en del hopp og sprett for å unngå søle i skoene. Fra toppen tok jeg sti som går mer rett ned til parkeringsplassen.