Gaddanuten og Håfjellet fra Aksdal (27.04.2018)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Gaddanuten (623m) 27.04.2018
Håfjellet (582m) 27.04.2018

Fin 3-timers tur fra Aksdal med sykkel strategisk plassert på Øvstebø. Sparte dermed en times gange langs vegen. 1 time til Gaddanuten via Aksdalsskardet, hvor jeg fant en grei rute rett opp fra skardet (fra ca. 480m koten). Brukte så 50 min. mellom toppene. Da var jeg også oppom sekundærtoppen med høyde 506m ("Hjelmen" sett nedenfra Etnesjøen). Vekslende vær, og endatil litt nysnø på toppene. Jeg hadde flaks og fikk ikke regn på meg før sykkelturen tilbake til Aksdal. Koselig innslag med heilofløyting på toppen av Gaddanuten, og massevis av museganger over alt hvor snøen nylig har gått.

I oppstigningen fra Aksdalsskardet med utsikt vestover. Børkjenesnuten ligger i skodda til venstre
På Gaddanuten med Etnefjorden helt til høyre
Mot Krokavatnet og Håfjellet. Det er ennå mye snø i nordhellingene
Fra "Hjelmen" mot Etnesjøen
Fra Håfjellet mot Krokavatnet og Gaddanuten
Artige innslag langs vegen fra Øvstebø