Føringstur mot Surtningstinden (21.04.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Leirvassbu (1,414m)
Ascents Surtningstinden (1,997m) 21.04.2018 not summited

Kraftig vind og dårlig gli

I utgangspunktet skulle jeg føre en gruppe på syv personer til Bukkehøe denne dagen. Denne planen ble ganske raskt endret da jeg fredag kveld fikk vite siste værvarsel. Vind opp i 15 mps på toppene. Å styre med lange utmarsjer fra Leirvassbu, bil og scootershuttle på noe en i utgangspunktet vet kommer til å ende som bomtur, så jeg lite poeng i. Det viste seg at deltakerne hadde gjort seg opp den samme meningen i forkant av førermøtet og planen ble derfor raskt endret til noe som var litt mer realistisk med tanke på været som var meldt. Valget falt da på Surtningstinden.

Vinden herjer med oss på vei opp til Surtningstinden

De fleste deltakerne hadde også meldt avbud på grunn av været. Da vi lørdag morgen klokken 09.00 satte i marsj fra Leirvassbu, var det bare to deltakere som skulle være med meg. Et hyggelig par fra østlandet.

Vinden dro og røsket hardt i det vi gikk innover mot Gravdalspallen. Vi klarte likevel å holde kommunikasjonen oppe, og ble omsider bedre kjent. Litt forbi Gravdalspallen tok vi av fra hovedløypen og fulgte stikkene mot Surtningstinden. Det gikk tregt i motvinden og snøen føyket godt rundt oss.

Kampen mot vinden

På rundt 1500 moh tok vi en rask matpause. En av deltakerne slet mye med klabbing på fellene denne dagen. Motvinden gjorde det ytterligere tungt å gå. Begge deltakerne besluttet å snu like etter matpausen, og da ble det slik. Det var uansett ikke dagen for en toppbestigning. Vi satte derfor skiene i kjøremodus og kjørte ned igjen til hovedløypen. På vei ned traff vi Jørn, Anders og Geir Arne. De fortsatte oppover mot Surtningstinden.

Det var faktisk ganske gøy kjøring på den strekningen vi fikk denne dagen. Vi fulgte samme rute tilbake til Leirvassbu, og kunne kose oss med grillpølser og varm saft senere denne dagen. Tusen takk for turen til deltakerne!