Simlepiggen mf (14.04.2018)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Characteristic Cross-country skiing
Rondane SPA høyfjellshotell (850m) 14.04.2018
Spranget parkering (1,080m) 14.04.2018
Spranget utsiktspunkt (1,080m) 14.04.2018

Også denne dagen var det nydelig vær, og en strålende dag for skitur. Hans Thorvald og jeg spente på oss skiene et lite stykke bortenfor hotellet, og startet stigningen.

Simlepiggen

Vi fikk maskinkjørte spor nesten inn til Spranget, derfra tok vi av og gikk mot Fremre Illmannhøe. Jeg holdt et ganske høyt tempo til topps, og ble veldig sliten. Når jeg fikk roet ned tempoet videre gikk det bedre. Vi gikk opp til Illmannhøe, hvor vi møtte to andre folk. Derfra kjørte vi nedover, før vi tok fatt på Simlepiggen. Dette var en veldig stilig topp.

Starten av dagens tur
På vei mot Fremre Illmannhøe
Fremre Illmannhøe
Illmannhøe

På vei ned fra Simlepiggen tok vi oss en pause i sola, og spiste litt. Videre nedover ble det litt bratt og ekkelt. Vi bestemte oss for å bestige Indre Illmannhøe, og satte kursen for nok en stigning. På veien dit var det et utrolig flott skue tilbake til Simlepiggen.

Simlepiggen

Varden på toppen av Indre Illmannhøe hadde rast sammen, så vi bygget den litt opp igjen, før vi kjørte nedover igjen. Nedoverkjøringen fra denne toppen var veldig flott, og vi kunne nesten bare kjøre strake veien uten å svinge.

Indre Illmannhøe
På vei ned Indre Illmannhøe

Det var veldig fint å gå utenom oppkjørte løyper det meste av turen, men den siste 1,5 km før vi kom til de oppkjørte løyper brøt Hans Thorvald veldig mye i snøen, og det ble tungt å gå.

Til tross for slitne bein, bestemte vi oss for å bestige en siste topp - Ranglarhøe. Det gikk fint å gå oppover, men nedkjøringen ble enkelte steder litt utfordrende. Dette var fordi det fine været hadde satt sine spor i snøen, og enkelte steder brøt vi masse.

Ranglarhøe

Det ble en lang, men veldig flott tur i dag. Til tross for at det var noe tåkedis på enkelte av toppene, var utsikten meget bra. Jeg kunne også gå uten pannebånd og bøff, og vinden var for det meste fraværende.