Fra Blåtinden til Blåfjellet i Tafjordfjella (14.04.2018)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Trollkyrkja Sørøst (1,711m) 14.04.2018
Visits of other PBEs Hindenburg (1,211m) 14.04.2018
Tjønnebu (985m) 14.04.2018

Tur i Tafjorfjella sammen med Knut Inge, HP, Eirik og Ola.

Fredag 13.04.18 - inn Steindalen til Tjønnebu

Fredag kveld den 13.04.18 gikk vi inn til Tjønnebu (DNT hytte) fra Grønningsetra oppi Valldalen. Vi gikk inn Steindalen.

Kunnskap om betydelig skredfare, kunne selvsagt legge lokk om plana om lengre tur lørdag, men det fantes alternativ i området, så optimistisk strena vi i vei.

Steindalen. Holdt langs elva innover for å unngå utløpsområder i størst mulig grad. Dalsidene var for øvrig også stort sett ferdigrast.

Holdt på høyresiden av elva inn Steindalen. Mange snøskred var gått inn Steindalen, fra begge sider, som forventa, så min konklusjon var at Knut Inge hadde truffet på snøskredvarslet tidligere i uka. Ingen av skredene hadde gått helt ned i dalbunnen.

Steindalen retning mot vest.

Vi brukte 2 timer opp til Tjønnebu fra øverste gården ved Grønningsetra. 8,5 km og 677 høydemeter.

Ruta fra Grønningsætra til Tjønnebu via Steindalen.

Lite unødig vekt på tur med 4 randoutøvere og en overvektig meg, så middagen bestod Drytech og en bitteliten mengde øl.

Lørdag 14.04.18 - etter mitt syn.....en heller lengre skitur i Tafjordfjella

Fra Tjønnebu mot Storfjellet. Krynkelvatnet ligger inn til høyre for Storfjellet.

08:45 startet vi fra Tjønnebu. Turen gikk opp til Krynkelvatnet og bort til Nordal kommune sin største øy....Hindenburg.

Utsyn til dagens første topp, Blåtinden.
Krynkelvatnet og Hindenburg (forhøyninga mot enden av vatnet). Nordal kommune sin største øy måtte erobres. Såkalt øyhopping, som Ola kalte det. Muldalseggenden og Illstigegga bak.
På toppen av Hindenburg.

Fra Hindenburg gikk vi opp NV-flanken til Blåtinden via 1607 toppen.

På toppen av Blåtinden.
Turen videre bestod i å bestige toppene så "langt øyet rakk" vestover fra Blåtinden.

Ruta videre sa seg i stor grad selv. Det var bare å holde en vestlig kurs.

Neskopptindane. Trollkyrkja over hjelmen til Ola. Korga nærmest.
Korga, Trollkyrkja SØ og Trollkyrkja.

Opp nordryggen på Korga var det noe bratt, men ikke verre enn at de argaste skiklyvarane i gruppa valgte å ha skia på hele veien opp på toppen.

Neste topp, Trollkyrkja SØ, ble besteget via østryggen.

Trollkyrkja (t.h) og Muldalsegga. Vi fulgte eggen midt imot til topps på Trollkyrkja.

Fra toppen av Trollkyrkja SØ, ble det snørydding ned vestflanken ved hjelp av den såkalte klippemetoden. Stor solinnstråling gjennom dagen og tynt snødekke i den hellinga gjorde sitt til at polystikken vil bli dratt fram for såleprepp. Olas dugnadsinnsats fjerna også den uønska snøen.

Trollkyrkja ble besteget via SØ-ryggen. HP viste sine signal (i liten grad verbale utbrudd mot normalt) og ble sittende igjen og nyte sola, 40 meter under toppen. Han fikk selskap av Eirik. Noe blaut snø gjorde nok ikke forholda opptimal, da det er noe utsatt klyving de siste 40 meterene til toppen. Toppen er alpin og luftig, "rosinen i pølsa", som enkelte omtalte den som.

SØ eggen på Trollkyrkja. 1711 bak, hvor vi rydda oss ned vestflanken.

Så bar det videre vestover igjen til dagens høyeste topp, Muldalsegga 1766 moh. Ola og Knut Inge ble selvsagt passende lei av å vente 10 minutter på hver topp på meg, så de fant på at de skulle innom mest mulig grønne nåler i området også, så omsider fikk jeg 5 minutter pause på toppen, mens de sulla seg i vei til Årøldalstinden. HP og Eirik er mer av den sosiale sorten, og tok følge med slipsenden.

Muldalsegga og Blåfjellet. De siste toppene vi tok med på turen.
"Menn i horisont" på vei til Muldalsegga.
Muldalsegga 1766 moh. Den høyeste toppen på turen.

Turen gikk videre over 1599 toppen, og etter å ha truffet på inngangen til nedkjøringa på 1599 (skavler på toppen gjorde det uoversiktlig) var det bare å spankulere seg opp på Blåfjellet.

Der traff vi skispor, sågar noen som hadde tråkket gjennom toppskavelen mellom de to Blåfjelltoppene, og de fulgte vi ned til gården Hauge ved Fjøra.

Ola klar for nedkjøring fra Blåfjellet. Et åpenbart yndet turmål.
Fin nedkjøring fra Blåfjellet.....men heller sugende skiføre.

Etter få minutter kom taxien vi hadde bestilt og kjørte oss tilbake til startutgangspunktet.
(NB: Distanse og antall høydemetre er slått sammen for de to dagene)

Start date 14.04.2018 09:49
End date 14.04.2018 20:12

Ok+

Written by j_snorre 16.04.2018 09:27

Ganske så råflott opplegg.

(Det eneste forbedringspotensialet jeg kan se her, er at dere har glemt å lage ramaskrik og legge ut bilde av de som hadde tråkka gjennom skavelen på gruppa "Toppturer i Nordvest" på Face)

Sv: Ok+

Written by ArntO 16.04.2018 10:04

Flott tur og fine omgivelser! Du finn neppe signaturen min på den websiden du omtaler.....noen gang, men interessant å følge med på. Greit å ha kartlagt navna på de man skal spørre om råd blant de mest erfarne forståsegpåere, i tilfelle man har behov for det en gang. God tur!