Stáulavárri (08.04.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Nordmannvik
Ascents Stáulavárri (1,251m) 08.04.2018

Værgudene leverte oss strålende sol på siste dag i Kåfjord og vi ble enige om å gå en tur til Staulavarri. Jeg hadde vært her før ifm en skredworkshop i Lyngen for 2 år siden men denne gangen måtte vi snu litt før toppen pga at vi måtte rekke ferga tilbake til Lyngseidet fra Olderdalen. Så jeg gledet meg til å få en ny sjanse til å besøke toppen. Det hadde snødd ca.20cm ila natta så snøforholdene var over gjennomsnitt bra. Det vi ikke hadde sett for oss var at det ville bli en såpass stor gjeng med turister som også ville gå opp samme fjellet. Men heldigvis gjorde de en bra jobb av å tråkke spor så det var på en måte ikke så ille å gå opp bak dem. Over tregrensen fikk vi endelig gå forbi mens de tok en liten pause. Derfra var det bare å følge ryggen oppover og nyte utsikten over resten av Kåfjorden og Lyngsalpene. Fiona var i formidabel form i dag og tok seg jobben av å tråkke spor på de tunge pudderplankene hun bruker til vanlig; resten av oss klarte akkurat å henge etter men det var tungt og kokvarmt!

Heldigvis begynte vinden å blåse litt da vi nærmet oss toppen så det ble litt behageligere temperatur å gå i, men nesten for kaldt for å stå i ro på toppen uten dunjakke. Vi stoppet på varden og fikk spise litt sjokolade og snacks før vi begynte å kjøre ned. Turistene var ikke langt bak og vi var motivert til å signere fjellsiden før det ble mange spor :) Snøen var herlig og med den storslagne utsiken i bakgrunnen ble det en del pauser for å knipse masse bilder. Det krevde litt tålmodighet og flaks for å finne en fornuftig rute gjennom skogen, men det gikk bra og vi kunne si oss storfornøyd med dagens tur. Tusen takk for en nydelig helg Jana, Fiona og Thomas!

På parkeringsplassen ved Nordmannvik
Kjører skredsøkertest på starten av turen
På vei mot fjellet
Skogen var tidvis litt tett?
Men heldigvis ikke så tett med trær lenger opp
Etter å ha passert turistene hadde vi fjellet for oss selv
Men de var ikke langt unna....
Nordsiden på Nordmannviktinden bak oss
Snart på toppen
Gode venner på toppen av Staulavarri
Synkronisert skikjøring
Synkronisert skikjøring del 2
Skikjøring mot fjorden
En liten lunsjpause øverst i skogen