Bergen: Ørneberget og Furekammen (09.04.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Øyjorden (110m)
Endpoint Øyjorden (110m)
Ascents Ørneberget (238m) 09.04.2018 14:38
Visits of other PBEs Furekammen (163m) 09.04.2018 14:54

I gang igjen etter en uke der kroppen ikke ville på tur. Det ble med en liten prøvetur som gikk fint.

Ørneberget

Furekammen

Fra Øyjordsveien opp til Furekammen går det en gammel turvei der det er 3 benker på utsiktspunktene. Ny turvei videre til Hellen festning er bygget de siste år.

utsikt mot syd-øst
utsikt mot syd-vest
utsikt mot vest

Litt historie om Furukammen.
Min oldefar Steffen Øijorden ble intervjuet av BT. da han var 80 år i 1933. Om Furekammen hadde han å fortelle: Derefter gikk vi i gang ovenfor min eiendom og nu ligger alt grønt og frodig helt til topps. Samtidig med hovedveien bygget vi sideveier i forskjellige retninger, laget utsiktspunkter og oppførte benker, således at byens befolkning og tilreisende har lett tilkommende utsiktsteder om kveldene efter dagsverket eller om søndagene. Det er til min store glede å være vitne til all den ferdsel som er alet frem efter de mange års arbeid.