Mortenfjellet (M. Gauldal/Holtålen PF100) (07.04.2018)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Start point Veret gård (397m)
Endpoint Veret gård (390m)
Ascents Mortenfjellet (840m) 07.04.2018 12:11
Visits of other PBEs Gradkryss 63-11 (710m) 07.04.2018 12:43

Dagen etter at Norges beste idrettsutøver (uansett tid/idrett/kjønn) kunngjorde sin avgang la vi turen forbi Marit-land. Vi kjørte så vidt over grensa til Holtålen langs Rv30 før vi tok av sørover og opp til gården Veret. Her var det ingen å forespørre om parkering men vi tok sjansen på ei stor og fin lomme rett før innkjøring til tunet.

Scooterløypa var nykjørt og vi traff etterhvert 2-3 scootere som kjørte byggematerialer inn til Dragåsvollan. Vi traff også en syklist i scootersporet med ballongpiggdekk.

Da vi kom opp av skogen og fikk godt utsyn til Mortentoppen tok vi av og la kursen mot toppen. Det viste seg at toppen vi så (med stor varde...) var en real luretopp. Den rette toppen ligger 3-400 m lenger bak og har en stor og rund varde.

Etter innskriving i vardeboka la vi kursen østover for å touche et gradkryss som ligger rett i nærheten. Det ble litt knoting med GPS'en for å finne eksakt punkt men til slutt sto det bare nuller etter 63 og 11.

Jeg fant en grei retur gjennom skogen ned på scooterløypa for enkel retur ned til bilen.

Flott tur med Atlas der været holdt påskenivå på tur opp. Etterhvert skyet det over og blåste opp. Jaktskiene var et godt valg i dag med tung og dyp løssnø utenfor sporet.

Vi har tatt av fra scooterløypa og legger kursen rett mot fortoppen.
Solid varde og trigpkt på hovedtoppen.
GPS'en på gradkrysset.

GRATULERER MED 6300000-110000

Written by TERJES 08.04.2018 23:28

Gratulerer med ditt første gradkryss. Selv om dette er en NERDELISTE, regner jeg med at det var fint å sveipe innom dette punktet på ski i det flotte været vi har nå.

Sv: GRATULERER MED 6300000-110

Written by SturlaS 09.04.2018 09:26

Takk!

Det føltes litt snålt å rote rundt med GPS nede på myra der men nå har jeg mer erfaring (knota med å få opp rett bilde og format på GPS'en).

Artig å stikke bortom slike nerdepunkter men jeg kommer nok ikke til å reise land og strand rundt etter gradkryss. :-)