Ett fjell og tre åser i Fana (14.11.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Feråsen (105m) 14.11.2011
Stendafjellet (232m) 14.11.2011
Sørås (124m) 14.11.2011

ET FJELL OG TO ÅSER I FANA

Da tåken lettet etter kl 13 idag ble det en nydelig dag i Bergen. Jeg dro først til

STENDAFJELLET
Parkerte ved en stor BKK sekundærstasjon på Apeltun og gikk på god sti til toppen som er markert med skilt Stendafjellet av Topptrim-folket. Bord og benk. Fin utsikt utover mot Fanafjorden og Lyseskarfjellet. GPS 0297313 6688686. Dette er et godt stykke fra koordinatene på peakbook som ut fra kartet er plassert på et trigpunkt 100 m lenger mot nord. Stedet jeg var på syntes klart å være det høyeste punktet i nærheten og jeg velger å registrer det som toppen. Sjekker ut trig-punktet ved en senere anledning. GPX filen i denne rapporten gjelder kun turen til Stendafjellet. Artig å se hvor fint det nå fungerer med GPX filene!

Astrid ved trig-punktet på Stendafjellet
Detaljbilde av trigpunktet på Stendafjellet

Ny tur 27.11.2011. Fortsatte fra toppen med benk og utsikt og GPS som over nordover til koordinatene for trig-punktet. Fant et merke som besto av fire relativt nye bolter i fjellet ca. 9 m fra de oppgitte peakbook koordinatene på GPS 0297303 6688781. Etterlatenskaper av et gammelt telt like ved. Trig-punktet ligger inne i tett skog helt uten utsikt, og etter mangel på stier i området synes dette stedet å være svært lite besøkt. Høyden på utsiktstedet lenger sør og på trig-punktet er etter min GPS lik, muligens er utsiktspunktet 1-2 meter høyere.
På statkart-bildet i rapporten er Trig-punktet markert med en grønn runding. Siden utsiktstedet er minst like høyt og nå tydeligvis regnes som toppen på Stendafjellet tillater jeg meg å flytte peakbook-koordinatene dit.

Start date 14.11.2011 14:14
(UTC+01:00)
End date 14.11.2011 14:57

Så gjensto det tre åser i nærheten. Det er ganske så typisk at det tar lenger tid å finne frem til utgangspunktet for disse turene enn å gå de!
Først til Skeisåsen - egen registrering for å få lagt inn GPS-spor.

Fortsatte til

SØRÅS
Kjørte til Nordås (!) og forbi handlesenteret Kilden til Søråshøgda Skole. Toppen ligger 100 m sør for denne, og er etter stier og etterlatte leker å dømme et yndet oppholdssted for skolebarna. Betongsøyle på toppen. GPS 0296710 6690728.

FERÅSEN
Kjørte Steinsvikveien og tok av mot venstre opp en sidevei med samme navn som målet. Toppen lå noen hundre meter mot sør. Fulgte grusvei, senere skogsvei og sti først opp til en annen liten topp skiltet som Saksarhaugen. Ned igjen fra denne til kjøreveg som fører nesten helt opp til Feråsen. Her oppe var der rester etter kanonstillinger fra WW II. Den største av disse ligger på GPS 0294991 6690898. En annen platform på omtrent samme høyde litt lenger mot NV på GPS 0295027 6690878. Klokken nærmet seg nå 17 og lyset til fotografering var suboptimalt.