Folarskardnuten (30.03.2018)  5

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Syregarden (985m)
Endpoint samme (985m)
Ascents Vest for Hellevassfonni (1,885m) 30.03.2018 12:24
Folarskardnuten (1,933m) 30.03.2018 13:36
Sørvest for Storeskuta (1,905m) 30.03.2018 15:26

Kjørte samme vei som onsdag, og parkerte ved Syregarden langs Strandavatnet. Hadde sett meg ut ei scooterløypa til Raggsteinhytta, som jeg regnet med var grei. I dag var det kun -20 ved start kl 08.14. Ned på vatnet, og mot Raggsteindalen var nok temperaturen enda lavere, men sola begynte å varme når jeg begynte oppstigningen i Raggsteindalen.
Også i dag gikk det greit med VR30 under skia. Fint og lettgått langs kvista løype opp forbi Urdebotn. Her dreide jeg sørover øst for punkt 1375, og over tjedn 1341, og til tjedn 1394 og tjedn 1408, før jeg dreide vest opp til tjedn 1492. Veldig kult terreng innover her, og er vel kanskje en litt uvanlig rute opp, men men. Fra tjedn 1492 måtte feller på, før det ble en ganske bratt start på oppstigningen til Hellevassfonni. Litt kald trekk i ansiktet på tur opp hit, mens på toppen var det tilnærmet stille. Flere små toppunkt her som er omtrent like høye. Kjørte så ned østover, og fulgte et skispor fra gårsdagen hele veien opp til dagens, og årets høyeste, Folarskardnuten 1933. Fantastisk 360 graders utsikt herifra.
Så var spørsmålet, hvilken rute er best ned i Folarskardet? Fulgte noen skispor nedover et stykke, før jeg merket at de også hadde snudd, og tatt en mer nordøstlig rute ned. Var så bratt ned her, at skia måtte på sekken ca 30 høydemeter. Burde kanskje hatt stegjern, da det var til dels isete under snøen, men kom meg greit ned. Her ble det en matpause, og jeg prøvde å se etter Lordehytta, men den så den ikke. På oppstigningen mot Storeskuta, kom den imidlertid til syne, på nordsida av kanten.
Begynte etter hvert å bli folksomt her, og gikk nærmest i kø opp på Storeskuta 1905.
Traff ei hyggelig dame, som slo følge ned igjen mot Randefonni. Hun skulle imidlertid ned i Byrkjedalen, mens jeg fortsatte ned på vestsida av et bekkedrag til Faugelifjorden. Flott kjøring nesten hele veien ned hit. Fortsatte så i scooterspor tilbake til bilen, etter en aldeles nydelig dag i fjellet.

Raggsteinhytta

Folarskardnuten øst

Fra hovedvarden på Folarskardnuten mot nordøstre.