Hestholfjellet (27.03.2018)

Visits of other PBEs Svenskeveien (325m) 27.03.2018 10:51
Utsikten ved Svenskevegen (384m) 27.03.2018 10:55
Utsikt fra Hestholsfjellet over Eikerbygdene

Påskeuka hadde vært bra så langt, og denne dagen var ikke noe unntak. Men siden jeg var litt usikker på snøforholdene i marka, hadde jeg ikke lyst til å legge ut på en lang tur. Årbogen ble valgt som startsted for en liten tur opp på noen nærliggende høyder.
Jeg startet med å gå opp Solbergvannsveien mot Lampetjern og Eknesdalen. Trugene bar jeg i hånda. Et stykke opp i veien tar det av en gammel hestesti, bygd i 1934 av to svensker, derav navnet «Svenskeveien». Her måtte trugene på. Et lite stykke opp denne stien skal det være et fint utsiktspunkt med utsikt over eikerbygdene mot Kongsberg. Jeg fant vel ikke akkurat det dedikerte utsiktspunktet, men ved å tråle litt rundt på åsen fant jeg flere bra utsiktspunkter.
Etter å ha gjort meg ferdig på denne åsen ruslet jeg terrenget ned mot Lampetjern. Her skulle jeg opp på åsen Hestholsfjellet som lå i den fjerne enden av vannet. Fordelen med vinteren er at du kan krysse tvers over vannet i stedet for å måtte gå i kronglete vegetasjon på sidene. Fra bredden i sydenden av vannet var det bare en liten kneik opp til toppen av Hestholsfjellet. Jeg fulgte kanten av fjellet vestover og kom over flere enda bedre utsiktspunkt enn de som var på den forrige åsen.
Til slutt hadde jeg gått så langt vest at jeg kom ut på Solbergvannsveien igjen, og da var det bare å følge den tilbake til bilen.
Alt i alt en tur på drøyt 7 kilometer og 2 timer og 12 minutter.