Skålbotsheia (25.03.2018)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Grytastranda (20m)
Ascents Skålbotsheia (615m) 25.03.2018 14:13
Storhornet (584m) 25.03.2018 14:46

Skålbotsheia

Denne første delen av påsken ble brukt til kjøring av flyttelass til Ålesund-området for min bror. Vi klarte selvfølgelig å presse inn en liten fjelltur til en av toppene i nærheten. Stien er merket og starter fra Grytastrandvegen i nærheten av Et hydralikk. På 300 moh kom vi opp i knedyp snø, men vi fulgte delvis opptråkket spor og kam oppover, så det var ikke spesielt tungt opp til Storhornet. Etter å tatt en kort hvil på Storhornet og forklart yngstemann i turlaget hvorfor vi måtte videre opp på topp punktet på Skålbotsheia, trasket vi i dyp snø de siste 350 meterne til toppen. Her oppe var det en sur vind, så det ble med et par bilder. Lunsjen ble inntatt like nedenfor toppen av Storhornet, før vi kom oss raskt og greit ned til bilen igjen. En fin tur i nye flotte (for meg) omgivelser. Kun en bitteliten snøbyge på toppen, ellers varierende skydekke.

Stien starter ved den hvite garasjen midt i bildet. Kammen opp på Storhornet oppe til høyre
Utsikt fra kammen opp på Storhornet
Undertegnede på sin første fjelltopp i Møre og Romsdal (På tide!!)
På vei ned igjen mot Storhornet. Betraktelig mer snø her oppe.