Ørnfjellet i ørnevær (18.03.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Stormyra før Ledang (78m)
Characteristic Ski trip
Ascents Ørnfjellet (163m) 18.03.2018

Jeg forlot Rv17 ved Sjøåsen og kjørte mot Statland og Utvorda. Det hadde kommet meget store mengder med regn, så bilen oppførte seg som en båt i de verste vanndammene. Da det var svært dårlig vær med regn og sludd og stiv kuling med 14 meter i sekundet med vind, valgte jeg en lett tilgjengelig topp. Jeg parkerte på ei brøytelomme like før Ledang. Gikk over jordet (med ski) på Ledang og gikk litt bratt opp ca 100 meter. Etterpå var det veldig fint terreng for skigåing helt opp til toppen. Det var en liten varde like ved det høyeste punktet. Jeg passerte nabotoppen på tur opp, og den er ni meter lavere enn hovedtoppen og har et trigpunkt på toppen. Det var ingen andre som gikk på ski denne dagen.

Skikkelig vestlandsfølelse med en mengde snø og isfangere i det bratte fjellet.
Nabotoppen (154 moh) til Ørnfjellet
Fint terreng inn mot Ørnfjellet (163 moh). Fjellet i bakgrunnen heter Varden (335 moh)