Nautgardstinden (17.03.2018)  6

Written by Geir74 (Geir Harald Lervik) GSM

Start point Russlie (896m)
Endpoint Russlie (896m)
Ascents Nautgardstinden (2,258m) 17.03.2018 16:18

Nautgardstinden

Etter endt kurs på Gardemoen,satte jeg av sted fredag ettermiddag mot Hamarsætri i Heildal,hvor jeg hadde leid meg en liten hytte hos Jotunheimen Feriesenter.
Drøye 4 timer senere ankom jeg hytta,og tok kvelden med knusende ro.
Opp tidlig neste morgen,frokost og kaffe,før bilferden gikk videre til Jotunheimen.
Parkerte etter broa ved Russlie,og gjorde meg klar til dagens lange anmarsj mot Nautgardstinden.
På grensa til at det var forsvarlig,med -33 (følt som -40) i lufta,valgte jeg å dra tilbake til hytta og gi det et par timer,og håpe at sola ga fra seg litt varme i denne bitende kulda.
En del kaffekopper senere,så var jeg tilbake på parkeringen ved Russlie.
Fortsatt kaldt,men tenkte å gi det en sjanse,med en eventuelt kort tur opp lia til Steinhøe.
Men så skjedde det noe,sola varmet og temperaturene steg etterhvert som jeg jobbet meg opp den første lange stigningen til Steinhøe.
Deretter var det rene påskestemningen opp til toppen av Nautgardstinden.
Hadde følge med 3 andre,som kom fra Lom.
Turen var lengre enn jeg hadde trodd,noe hardt og isete de siste hundre meterene,men kom helt opp uten skarejern.
Litt vind på toppen,gjorde det noe surt,men fantastisk flott lell.
Rant etterhvert ned på bandet mellom Austre og Nautgardstinden,her har det nesten vindstille og supert i sola.
Etter en god pause,var det helt magisk nedkjøring tilbake til bilen ved Russlie.
Jotunheimen viste seg fra sin beste side i dag.