Gripakletten fra Gripavegen (11.03.2018)

Written by alewik (Aleksander Wiken)

Start point Gripavegen (57m)
Endpoint Gripavegen (59m)
Ascents Gripakletten (104m) 11.03.2018

Gripakletten fra Gripavegen

Toppen av Gripakletten

Dette er en av toppen jeg helt bevist har latt være igjen til slutt i forbindelse med min samling av topper i Meland. Ettersom at dette er en skogstopp, som ligger forholdsvis øde til og er tilsynelatende, lite besøkt (det finnes omtrent ingen informasjon på internett), så var jeg overbevist om at her ville det ikke finnes noen sti og det ville bli utfordrende å komme seg til toppen.

Jeg kunne ikke tatt mer feil. Jeg parkerte i krysset mellom Gripavegen, Håtuftvegen og Myrtveitvegen. Etter å ha trakket innover Gripavegen kom jeg til et gårdstun som jeg måtte krysse. Dette visste jeg om på forhånd og hadde derfor mannet meg opp. Jeg er ikke så veldig glad i å trakke over fremmede menneskers eiendom, men hvis jeg først skal gjøre det ønsker jeg gjerne å forsikre på forhånd om at dette er greit. Ofte løser dette seg ved at jeg treffer noen på veien som jeg kan spørre, det gjorde det ikke i dag. Da måtte jeg velge mellom å bare gå i vei eller ringe på døren til noen. Jeg valgte det første.

Bred, fin traktorsti det meste av veien
Siste del av traktorstien. Rett rundt svingen begynner stien til venstre.

Første og største del av turen går over myr og gjennom skog på en bred, fin traktorsti. Oppover fulgte jeg denne til endes før jeg begynte å improvisere en sti sisten biten. Etterhvert kom jeg inn på en sti som ledet til toppen. Denne er tydelig mye brukt av hjort, jeg har aldri sett så mye avføring fra hjort, som jeg gjorde fra enden av traktorstien til toppen av Gripakletten.

Sti mot toppen

Oppe på toppen er det ikke all verdens med utsikt, men dette er en topp som er kledd med urørt skog. Hvis man setter pris på skogslandskap så er dette faktisk en liten perle. Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor denne haugen er fredet.

Utsikt mot Storavatnet
Utsikt mot Brakstadfjellet

Nedover fulgte jeg stien hele veien tilbake til traktorstien. Det viste seg at stien jeg hadde kommet innpå på vei oppover faktisk var merket, rett før enden på traktorstien henger noen røde røde og hvite plastbånd på to trær som markerer starten på stien.

Markering av starten av stien