Skitur fra Birk (05.03.2018)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Birkebeineren skistadion (485m)
Endpoint Birkebeineren skistadion (485m)
Characteristic Ski trip
Ascents Kanthaugen (521m) 05.03.2018 12:34
Visits of other PBEs Øvstedalsfossen (495m) 05.03.2018 12:13

Lillema hadde avtale på Lillehammer, og jeg ble med som sjåfør, og benyttet anledningen til en skitur fra Birkebeineren skistadion. Været var dessverre ikke topp, med snø og veldig lavt skydekke. Betalte 50 kroner for å parkere. Tok først lysløypa mot Kanthaugen, og var oppom toppunktet her. Rotet litt etterpå, og måtte gå gå litt utenom løype. Tok etterhvert birkebeinerløypa, og tok etterhvert et scooterspor til Mesnasaga. Her hadde ingen gått før meg, men helt greit å brøyte med litt over 5 cm nysnø. Skikkelig idyllisk løype, som snodde seg fram langs Mesna, og små gamle hytter, med Øvstedalsfossen som høydepunkt. Framme ved Mesnasaga tok jeg Ingalåmiløypa til Sagmyra, og birkebeinerløypa tilbake til skistadion. GPSen virket ikke til å begynne med, og turen var nok noe lengre enn skrevet står.