Vardås i Rygge (03.03.2018)

Written by Stigun GSM

Ascents Vardås (88m) 03.03.2018 14:40
Visits of other PBEs Vardåsen parkering (27m) 03.03.2018 14:24

Etter Danserfjella kjøring til p-plass ved golfbane nord for Vardås. Fin gangvei med tynt snødekke sørover mot Vardås, etterhvert sti. Flere på tur denne solrike men kjølige lørdagen, både joggende, gående, og me og uten firbente turkmerater. Stort og solid utkikkstårn på toppen, med tilnærmet fri utsikt i alle retninger, i alle fall mot den mest interessante; i vestlig og nordvestlig retning mot Ytre Oslofjord. På tilbakeveien stanset jeg og kikket på info-skilt for naturvernområdet som Vardås er en del av, bl.a med opplysning om rik forekomst av kubjelle, som skal være Rygges kommuneblomst. Skulle ha vært her i mai-juni; fortrinnsvis på strandeng nærme sjøen, har ikke sett denne sjeldenheten i blomst tidligere..

Utkikkstårn Vardås
Dagens desidert beste utsikt; ytre Oslofjord
Skulle vel helst vært her på forsommeren...

Videre til Jeløya og Rambergåsen.