Askøy: Varden og Tiurleiken (Terleiken på kart) (25.02.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Ascents Varden på Askøy (110m) 25.02.2018 10:55
Tiurleiken (130m) 25.02.2018 11:59

Til Askøy for å få med meg 2 nye skogstopper som ikke har noen tur info i PB. Parkerte på Haugland og tok innover en av de mange turveiene i området. Første topp ble

Varden

En topp som overrasker positivt, fin sti opp til toppen og med åpen grov furuskog og fin skogbunn.

Tok av fra turveien her, over bekken og oppover skogsveien
Toppen i sikte, en fryd å gå her.
Toppunktet på Varden, best utsikt mot nord

Fortsatte på sti som gikk ned til turvei ved Ingjerdsvatnet for så å gå mot neste topp.

Tiurleiken (Terleiken på kart)

Denne toppen var jeg mer betenkt over angående fremkommelighet. Svært bratt på vestsiden av toppen og ingen inntegnet sti på kartet. Tenkte å prøve fra sydsiden der terrenget var flatere, men der var det svært tett skog. Begynte å gå utover stien som går på nordsiden av Ingjerdsvatnet og håpte å finne en sti som går oppover mot toppen derfra. Traff på en turgåer men han viste ikke om sti opp til den toppen. Han fikk mitt tlf. nr. og skulle plinge på hvis han så sti da han gikk videre. Og etter kort tid ringte min tlf. Han hadde funnet en svak sti og markerte stedet med en grein. Jeg fant grein og sti og la i vei oppover. Stien var svak og forsvant litt lengre opp der det var planter ny gran. Herfra til nesten opp på toppen var det gjennom en blanding av det meste som tett ung gran og brake. Siste del i furuskog, ok å gå der.
Toppen var markert med en stor stein på høykant. Utsikten var begrenset. Retur så noenlunde samme vei ned til stien. Tydelig en topp som er svært lite besøkt da det ikke var antydning til sti oppe på toppen.

Her begynte jeg å lete etter sti opp til toppen
Toppen i sikte. Nå var det lettere å ta seg frem.
Toppen er markert med en stor stein på høykant