Nyheitindtraversen (10.02.2018)

Written by kjetilok (Kjetil Okkenhaug)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Nyheitinden V1 (1,508m) 10.02.2018
Nyheitinden V3 (1,505m) 10.02.2018
Nyheitinden V4 (1,508m) 10.02.2018
Visits of other PBEs Svartvassbu (900m) 10.02.2018

Helgetur til Svartvassbu med Håkon Klerud og Haakon Lundkvist.

Møttes på Åndalsnes fredag ettermiddag, og etter to store pizza på Mama Rosa tuslet vi inn til Svartvassbu i mørket. Det ble fablet om både Hoemtind og Hauduken, men planen på lørdag var å starte oppover mot Nyheitind og så se hva vi fikk til.
Vi våknet til ganske mye vind på lørdag, men det var vel bare å komme seg ut. Så ferske jervspor i lia oppover i starten.

Ola Hovdenak hadde antydet at det er klatring over eggen her, så vi var litt usikre. Hadde med en god del sikringsmidler og to tredvemeterstau. I etterpåklokskapens navn hadde vi nok valgt å ta med lengre tau om vi hadde visst at det ble såpass mye taulagsklatring.

Foto: Haakon Lundkvist

Fint i starten, men eggen så faretruende bratt ut, så etter hvert måtte Klerud fram og lede oss oppover. Vi klatret fire ganske korte taulengder her, før vi gikk litt løpende opp mot Nyheitinden V3. Stort sett fin klatring, men utfordrende med ski og sekk. Dessuten var det iskaldt og vind på standplass. Vet ett punkt var jeg ganske langt utenfor komfortsonen, og bare så vidt jeg kom meg videre over en smal hylle i vestveggen.

Eggen flatet så ut, og det var deilig å få beveget seg litt og få opp varmen. Trasket opp på V2 før vi krysset over mot breen og spiste litt lunsj. V1 så vanskelig ut fra vest, så vi gikk rundt og klatret opp fra øst. Fin liten topp!

På kartet ser det ut som punktet Nyheitinden V1 er plassert for langt øst, ellers har vi vært på feil topp. Kanskje knutio (Knut Inge Orset) eller olah (Ola Hovdenak) kan bringe klarhet i dette?

Foto: Haakon Lundkvist

Nå fristet det mest med en kopp kaffe og middag i hytta, så vi sklei ned og tilbrakte resten av kvelden innendørs mens hytta knaket i vinden.

Feil plassering

Written by knutio 12.02.2018 07:18

Det kan nok stemme at plasseringen er noe unøyaktig på V1(og kanskje de andre) Så lenge der var på de høyeste punktene er det bare å endre plassering, høyde og pf