Breitinden (11.02.2018)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Vasstrand
Ascents Breitinden (843m) 11.02.2018

På denne herlige søndagen hadde jeg avtalt å gå en tur til Breitinden med noen gode venner; Ilona, Kamila, Renate og Johanna. Siden det er såpass hardt føre på Kvaløya for tiden, ble det tur med stegjern og isøks og brodder på innmarsjen. Det ble en noe sein start med avgang 9.30 fra byen, men det var ikke noe problem i dag da sola er oppe ganske lenge nå og det blir ikke ordentlig mørkt før kl.17. På tur over myrområdet var det hardt, isete og lett å gå. Fin vårstemning med varm sol og ordentlig vårsnø og skare. Vi valgte å gå opp fra vestsiden via skaret mellom Ryptinden og Breitinden siden det var litt lenger å gå i skygge for å komme opp østryggen. Jeg, Kamila og Ilona valgte å ta stegjern på før vi begynte å gå opp en noe brattere motbakke under skaret mens Johanna og Renate fortsatte med brodder. Jeg mente at det var lettere å gå med stegjern mtp at man får godt feste med snøen, men Johanna og Renate syntes det var tungt.... Likevel sprang jeg i forveien da jeg ble skikkelig ivrig og kunne nesten ikke tro at vi hadde truffet på så fint stegjernføre!

Utsikten mot Vasstinden og utover havet mot Senja var nydelig og den ble enda finere da vi gikk lenger opp ryggen. Etter ca. 15 minutter fra skaret innså Johanna og Renate at det var kanskje lurt å bytte til stegjern, da snøoverflaten var til dels glasert og krevende å gå med kun brodder på skoene. Nå var det også en litt sur vind som blåste på ryggen, men heldgivis ble det aldri ordentlig kaldt med den varme sola på oss hele turen opp. Det ble litt brattere rett under toppen, men ellers var det ganske enkelt å gå og finne en fornuftig rute rundt steinene. På toppen tok vi tid til å nyte utsikten og spise noen brødskiver men vi var ikke værende så lenge før vi begynte turen ned, samme vei som vi gikk opp. Noen plasser var det nødvendig å trampe hardt i snøen men det gikk raskere enn jeg hadde forventet. Alle av oss var ordentlig fornøyd med været, utsiken og føret. For en topp dag, tusen takk damer! :)

Innmarsjen til Breitind
Fot-selfie
På tur ned
Tilbake i skaret mellom Ryptinden og Breitinden
Sola er gått ned, men utsikten er fremdeles flott!
Johanna, Ilona og Kamila på den lille spaserturen over myrområdet (mye finere å gå over den nå på vinterstid enn om sommeren) med dagens siste solstråler på fjellet