Skitur til Mekknoken. (03.02.2018)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Mek (50m)
Ascents Mekknøken (751m) 03.02.2018

- Øytopping på Averøya.

Øytopping. Høyt oppe på østryggen ser vi rett til havs.

- Turen i bilder:

Dagens turmål sett fra startpunktet. Traktorveg inne i skogen bak husa til venstre.
Det blei straks bra skiføre på traktorvegen.
Oppe av skogen, opp i sola.

Det ryktes om gode snøforhold på Nordmørskysten, så denne godværslørdagen tok vi turen over Atlanterhavsvegen til Averøya. Lite snø nede ved sjøen på Mek, men noen høydemeter oppe i lia fant vi litt skare på jordene. Den gjorde nytten, og føret blei straks bedre oppover skogen. Vel oppe i dalen tok vi sommerstien rett opp den tettvokste granlia. Det gikk et skispor her fra før. Skogen var tett så skiføret var sparsomt innimellom. Effektiv oppstigning var det lell. På returen fulgte vi forøvrig ei annen rute lenger øst.
Av forskjellige årsaker kom vi litt seint i gang, men sola fulgte oss allikvel opp sørøst-ryggen mot toppen. Snøen lå fin og lett langt oppover, men på øvre del av ryggen var den mer vindpakka. Vi tok igjen et par andre skiløpere like før toppen. Fra andre sida (sørvest) kom det tre stykker til fots. Vid utsikt og litt trekk på toppen.
Vi kjørte ikke langt nedover sørøstryggen før vi tippa over kanten og inne i de østvendte botnene under toppen. Skygge her nå, men super snøkvalitet. Etterhvert kom vi atter en gang fram i sola, og det blei artig skogskjøring ned til traktorvegen og videre på denne til bygds igjen. På is- og skarelagte jorder gikk det av seg sjøl tilbake til bilen. Oppsummert var vi godt fornøyde med at vi la turen til Averøya den dagen.

Etterhvert veldig fine forhold i østsida av Mekknoken.
Det gikk i kryss oppover ryggen.
Over kanten var det glimrende snø
Godt fornøyde før vi tar til på skogskjøringa.