Skarven, Skorgedalen (03.02.2018)

Written by henningtomren (Henning Eik Tomren)

Ascents Skarven (1,048m) 03.02.2018
Søre Skarven (985m) 03.02.2018

Solotur til Skarven i dag. Datteren min bestemte at i dag var det alpinstart, så jeg var oppe rett over 05:00 og hadde sånn sett gode muligheter for å komme meg til fjells tidlig, men da mor stod opp rundt 08:00 konket jeg på sofaen og kom meg ikke ut av huset før 10:30-ish. Parkerte på parkeringsplassen i Skorgedalen rett før 12:00 og labbet avgårde mot Skarven. Sportet splitter nye Dynafit-klær i dag og følte presset for å gå fort. Ikke bare har jeg kjøpt meg Dynafit-klær, men buksa er pinadø relativt tight også, så i dag måtte jeg presse tiden ned. I Halvor Hagens bok Toppturer i Romsdalen er Skarven ført opp som en kort tur på 2-4 timer. Med dagens outfit måtte jeg godt ned mot 2-tallet for å ikke gjøre skam på Dynafit-familien. Kjørte dermed fast & tight-stil og dundret oppover motorveien som folk hadde tråkket for meg (takk!). Noen fordeler er det med sen start.

Snøen var dritbra nede i lia, lett og fin snø som ikke var vindpåvirket. Over tregrensa var det løst, men litt mer vindpåvirket. Toppryggen var hard, og på avstand så det ut som det var et ørlite crux rett før toppen som ville vært klønete på ski. Ettersom det så ut til å være relativt langt og bratt ned i Holmemdalen vestover festet jeg skiene på sekken på et flatt sted tidlig på ryggen så jeg slapp å styre med det oppi bratta. Good call. Var fast og fint for bootpacking, så det var sannsynligvis mindre stress enn å gå på skiene.

På toppen blåste det bikkjekald vind. Både camelbaken, bananen og KvikkLunsjen jeg hadde med var frossen, så jeg røsket av fellene, strammet skoene og satte utfor hovedflanken fra toppen. Isete skare de første 30-40 høydemeterene, så litt vindpåvirket løssnø før det ble fluffy pow nedover. 15-20 cm med fin styresnø. Jeg fikk imidlertid ikke helt flyten nedover. Synes det var noe som ikke stemte helt. I bunn av bakken så jeg selvsagt at høyresko hadde skiftet modus fra kjøremodus til gåmodus. Ikke rart det var wobbly! Med de gamle skoene hadde jeg en tendens til å gå oppover i kjøremodus. Nå med nye sko kjører jeg nedover i gåmodus. Trenger noe idiotsikre greier. Fjellskisko?

Rett før skogen var jeg usikker på om jeg skulle fortsette rett frem eller traversere skihøyre mot sporet og kjøre ned den uthogde traseen. Fikk her tips fra ei jeg tok igjen om å fortsette rett frem, og det ble utvilsomt de beste svingene på turen. Helt utpåvirket snø, fortsatt plass til gode svinger og lekent terreng ned til flata. Staket deretter tilbake til bilen langs langrennsløypa.

Fin tur. 2:19 totalt. Minus litt teknisk trøbbel med camelbaken i starten konkluderer jeg med at turen ble gjennomført i god FAST AND TIGHT-STIL!