Bergen: Fra Vikaleitet over Storsåta, Veten og Skagen (05.01.2018)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Ascents Storsåta ved Veten i Åsane (369m) 05.01.2018 12:27
Veten i Åsane (486m) 05.01.2018 13:02
Skagen (342m) 05.01.2018 13:47

Storsåta

Parkerte på Vikaleitet og gikk opp Sæterstølsvegen. Ved siste skarpe sving i bakken før gårdene er det en parkeringsplass til 4 biler, fult da jeg kom ned igjen. Oppe er det dårlig med parkering, havner inne på gårdstun, bolighus. Jeg tok retning mot Storsåta, første del på traktorvei. For å komme inn på den måtte jeg opp til 2 bolighus merket privat vei og fant traktorveien da jeg hadde passert husene. Litt vell privat, og lite tråkk i snøen innover. Der traktorveien sluttet tok stien til høyre og fulgte ryggen delvis i granskog mot Storsåta. Her var det mye mer tråkk i snøen fra sti som kom opp fra Almås.
Stien passerte på vest siden av toppen Storsåta. Tok av fra stien der og måtte lage egne tråkk til toppen. Litt begrenset utsikt grunnet plantegran.

Toppen på Storsåta 369. Her med utsikt mot Osterøy
Beste utsikt fra Storsåta

Veten

Ned til stien igjen og videre opp til Veten 486. Her er det fin utsikt alle veier. En mye besøkt topp.

Veten her med utsikt mot sydvest, med byfjorden og Lyderhorn
Fra trig.punktet på Veten med utsikt nordover mot Nord Hordaland

Skagen

Turen videre gikk sydover mot Skagen 342. Her er det fin utsikt mot Haukås og Åsane. For å komme opp på Skagen tar vi av hoved stien som går ned til Sæterstøl.

Toppen på Skagen med utsikt mot Osterøy med Valestrand.
Trig. punkt på Skagen med postkasse og bok.  Punktet ligger 70m. lengre nede på ryggen. Her med utsikt mot Haukås.
Trig. punkt på Skagen med postkasse og bok. Punktet ligger 70m. lengre nede på ryggen. Her med utsikt mot Haukås.

Tilbake til hoved stien som går ned til Sæterstøl, og for meg som ikke kjørte opp til fots ned til Vikaleitet.