Sløtafjellet (25.07.2009)  4

Written by jakob (Jakob Larsen)

Start point Fondsbu
Endpoint Fondsbu
Ascents Sløtafjellet Øst (1,406m) 25.07.2009

Mit rejsefølge var i blandet stand og jeg besluttede at dele dagen op i to ture, hvor man kunne melde sig til og fra efter behov og lyster. Formiddagsturen gik til Sløtafjeldet, og jeg fik selskab af Sebastian og Amanda. Vi fulgte en umarkeret sti op ad nordsiden på fjeldet. Efterhånden forsvandt denne, og det sidste stykke måtte vi selv lægge kursen. Vi valgte at gå op gennem en bred rende. Topplateauet var ganske vidtstrakt, og det var ikke helt let at bestemme højeste punkt. Efter at have bestemt dette søgte vi mod øst for at nyde udsigten udover Bygdin. Vi begav os ned ad frodige græsskråninger på fjeldets sydside ned til Sløtabækken. Her forstuvede jeg min ringfinger, mens jeg hjalp Amanda over. Heldigvis opdagede jeg forstuvelsen i tide til at tage min vielsesring af. Det sidste stykke fulgte vi DNT-stien fra Skogadalsbøen tilbage til Eidsbugarden.

Eftermiddagsturen gik til Høystakkafosserne ad DNT-ruten mod Torfinnsbu og Gjendebu. Her fik jeg selskab af alle mand på trods af, at vi allerede havde gået det meste af turen hjem fra <peak:6727:name> et par dage tidligere. Det var dog anstrengelserne værd at opleve fosserne på nærmeste hold.