Gravafjellet (23.07.2009)  4

Written by jakob (Jakob Larsen)

Start point Fondsbu
Endpoint Fondsbu
Ascents Gravafjellet (1,458m) 23.07.2009

Årets første fjeldtur blev henlagt til Gravafjeldet. Fra Eidsbugarden fulgte vi stien langs Bygdins nordbred et par kilometer frem til stien op mod Gravafjeldet. Selv om den ikke var særlig bred, fandt vi let denne sti og fulgte den uden problemer op til toppen af Bygdins nordskråning. Her forlod vi stien i tæt tåge og fortsatte opad mod øst. Enkelte huller i skydækket blotlagde toppen og hjalp os til at sætte kursen. Fra toppen fortsatte vi mod øst og kom efterhånden under skydækket. Min plan var at fortsætte ned til Høystakkafosserne, men forinden mente børnene at have fundet en genvej direkte ned til Bygdin. Det blev en lidt anstrengende nedstigning for min kone Helen, og jeg fortrød lidt, jeg ikke havde holdt fast og insisteret på at fortsætte ned mod øst. Nede ved Bygdin fik børnene lov at gå i forvejen, mens jeg slentrede retur sammen med Helen.

Trods regn og tåge fik vi en flot tur og mødte undervejs på opstigningen mod Gravafjellet en mindre flok rensdyr. På en ny tur et par dage senere måtte vi gå ad stien op til Høystakkafosserne for trods alt opleve disse på nærmeste hold.

Turfølge: Helen, Sebastian (15), Nick (14), Amanda (9)