Risdalsåsen (25.12.2017)

Ascents Risdalsåsen (332m) 25.12.2017 12:38
Visits of other PBEs Hellas-hytta (271m) 25.12.2017 12:07
Skolterudveien p-plass (165m) 25.12.2017 13:39

1. juledag opprant med brukbart vær og trang til å komme seg ut i naturen etter julefeiringen. Astrid og jeg kjørte opp til Galterud og Fjell i Drammen der vi fant grei parkering på den store Skolterudveien p-plass. Herfra går det turveier, lysløype og stier på kryss og tvers innover mot Risdalsåsen.

God parkering ved Skolterudveien
Fint info-skilt om turmulighetene i Strømsåsen
Idylliske Hellas-hytta

På oppoverturen gikk vi for det meste langs lysløypen med en del unødvendige svinger for oss som ville rett frem. Passerte den flotte tømmerhytten Hellas-hytta og fortsatte langs lysløypen til det gikk av merket sti mot venstre til Risdalsåsen. Passerte en privat hytte, ned i et lite dalsøkk og så bratt opp en skråning til vi var på høyde med tårnet. Fine info-skilt om plante- og dyreliv langs stien nær tårnet. Tårnet er bygget over et trig-punkt på GPS 567175 6619471. En usedvanlig trygg og god vindeltrapp av galvanisert stål fører opp til øverste plattform der det er fire forskjellige navneskilt - et i hver himmelretning - som viser retning og avstand til mer eller mindre fjerne turmål og destinasjoner som kan være av interesse!

Vi nærmer oss tårnet på Risdalshøgda fra sør
Trygt og greitt å gå til topps i dette tårnet, Astrid!
Dagens beste "utsikt", her mot Gaustatoppen .....
Siden det var 1. juledag passet det bra å vende blikket mot Jerusalem ...

Ned igjen tok vi en annen sti mot nord. Kom ned igjen i lysløypen, passerte Hellas-hytta og valgte så en adskillig raskere og mer direkte retur langs god snøsti tilbake til bilen.

Kjekt med listen til otto (Otto Lund) over Retningsskiver når en befinner seg i et nytt område!