Mount Gimmie (19.12.2017)

Written by dygj (Bjarte Dyngjeland) GSM

Ascents Mount Gimie (950m) 19.12.2017 09:27

Tur til høyeste fjellet på St Lucia. Leitet lenge før jeg fant en guide, og det var svindyrt. Heftig dyrt.
Guiden var USD 150, mens transporten var dyr.

Det står beskrevet at man må ha guide, men det var ingen kontroll eller noen steder det kunne være kontroll.

Uansett, vi kjørte 4x4 bil opp ett stykke. Andre biler en store firhjulstrekkere med høy bakkeklaring har ingen sjangs til å komme opp. Trakkingen tilbake er litt bilkjøring ned igjen. Bruke ca 5 timer gangtid.

Parkering til et par biler på toppen. Var et par farmer der. Skilt der stien starter. Eller en km eller så kommer man til et stidele, venstre sti er rett. Videre nedover til en elv, med et lite fossevall noen meter opp på høyre side. Man følger elven 30 meter nedover over noen svaberg og så opp mot fjellet igjen langs en sti/ bekkefar. 100 meter opp bekkefaret tar stien av bratt til venstre. Litt vanskelig å skjønne starten her.

Videre går stien litt bortover og opp og ned før man begynner på oppstigningen. Greit å følge stien, var et par steder den var litt utydelig, men ellers sa det seg selv hvor man skulle gå. I hvertfall om man tar med seg gps trakking.

Er regnskog, så forvent regn, glatte røtter og mye vår leire. Du blir skitten og det er egentlig ikke flatt og lettgått noe sted.

Bratt men egentlig bare ett sted det var litt eksponert.
Noe razorgras på toppen, som er helt vanlig gras men med sylskarpe kanter.

Ingen varde eller annen markering på toppen, men en stålstang lå slengt i graset.

Utsikt til hele øyen, men litt avhengig at det ikke er skyer der, noe det ofte er.

Bortset fra at det var en dyr løsning så var det en fin tur og veldig bra avveksling til strandlivet og du møter ingen andre på veien.

Bodde oppe i Rodnet bay, og det tok to timer å kjøre ned,. Veiene er hinsides, med hårnålsvinger, opp og ned og mye trafikk. Var en rett strekning på ca 300 meter, ellers kun svinger. På tilbaketuren kjørte vi back roads for å unngå kø ved hovedstanden. Det ga enda flere svinger.

Bedre å bo nærmere fjellene i Soufriere, da kan man også legge inn en tur til en eller begge Pitonene.

I følge guiden var det ingen slanger i sør, men giftige slanger på nordsiden av øyen.
Ellers var St Lucia et av landene med flest drap så ikke krangle på nattklubben.

Mulige Guider:
johnsonparrot@hotmail.com
jahrod.alcindor@stluciaecoadventures.com

Siden jeg var aleine, så tok Guiden med en annen Guide på opplæring, inkludert hunden hans. Sjåføren var også med helt opp. Han hadde imidlertid særs dårlige sko, så han gikk barbeint hele veien tilbake og var helt utslitt så han måtte stoppe å spy noen ganger på returtransporten.