Til topps på Gran Canaria - Morron de la agujereada(1956moh) (10.12.2017)

Written by TopGun (Gunn Sande)

Ascents Morrón de la agujereada (1,961m) 10.12.2017
Pico de las Nieves (1,950m) 10.12.2017
Pico del Campanario (1,920m) 10.12.2017

På en dag med sol, skyfritt og så godt som vindstille vær, ble en tur hit til området rundt Pico de las Nieves prioritert. For et par uker siden herjet en voldsom skogbrann i området, og naturen bar tydelig preg av det. Johan har vært her oppe et par ganger tidligere, men dessverre i tåke og regn begge ganger. Dermed lite oppmerksom på 1956-toppen som i dag fremstod svært så innbydende, bratt og spennende!! Det er helt klart at snilen's Snilen (Lars) rapport og flotte rutebeskrivelse fra mai-2013 er avgjørende for å nå dette kvasse punktet ad letteste vei. Vi følte ikke at sikringsmidler var særlig nødvendig på noe punkt, og turen fra 1951-toppen til høyeste punkt på 1956 gikk unna på i underkant av 20 minutter.

Etter en like så galant retur tilbake til p-plassen ved Pico de las Nieves gikk vi også en fin tur til Pico del Campanario (1920 moh). Vi nøt den flotte utsikten herfra en halvtimes tid før retur til lavlandet igjen.

En fornøyd "charter-Gunn" på toppen :)
En like fornøyd JoSo på toppen :)
Pico del Campanario (1920)
Roque Nublo.
Teide på Tenerife i bakgrunnen
Roque Nublo. Teide på Tenerife i bakgrunnen
Toppen sett fra vest.
En kvass utfordring....

Missing title

Written by Snilen 17.12.2017 15:13

Artig å se at dere fant veien til topps på nordmenns mest besøkte ferieøy. Siden jeg var der har det spanske kartet endret høyden fra 1956 til 1948 meter. Dette må gjelde et punkt som ikke er det høyeste. Jeg har hatt tvilen i meg, men når jeg ser bildene dine, er det klin umulig at turist-toppen er høyest. Avstanden mellom toppene er kun 130 meter, så om denne er 5 meter høyere eller 3 meter lavere enn turist-toppen skal man kunne avgjøre uten hjelpemidler.

Sv:

Written by TopGun 18.12.2017 00:11

Din observasjoner fra 2013 er nok ganske så presise, Lars :) 1956-toppen er nok temmelig nær 5 meter høyere enn turist-toppen. Det synes tydelig når man er på begge punktene.

Missing title

Written by JPV100 15.12.2017 11:01

Flotte bilder :) Dette må ha vært noe helt anna enn Syltnebba ja!

Sv:

Written by TopGun 16.12.2017 17:58

Artig å nå denne litt spesielle toppen :)

PS!! Syltnebba er kjekk å ha når man trenger en kjapp liten trimtur :)