På glatta til Bangsberget - Ringsaker (11.12.2017)  3

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Liberget p-plass (413m)
Endpoint Liberget p-plass (413m)
Ascents Bangsberget (486m) 11.12.2017 14:59
Visits of other PBEs Bangsberget (274m) 11.12.2017 14:30
Liberget p-plass (413m) 11.12.2017 14:43
Bangsberget syd (470m) 11.12.2017 15:09

Morten og jeg skulle besøke Erik ute på Nes-halvøya denne mandags ettermiddagen. Men først ville vi selvsagt rekke en liten topptur før det mørknet. Jeg kom med toget fra Oslo, så Morten plukket opp meg på Brumunddal stasjon. Derfra ble det en kort kjøretur over til Kvarberg og oppover fylkesvei 97. Ved gården Haug svingte vi av fylkesveien og inn på bomveien som går opp til Åsen, litt nord for toppen av Bangsberget/Liberget. Vi la 40 kroner i en konvolutt, og snirklet oss forsiktig oppover den isete og glatte veien til parkeringen ved gården Åsen. Det var riktignok strødd, men grusen bare surfet løst oppå isen. Mortens nedslitte piggdekk slet med å få feste, men med hans fintfølende høyrefot kom vi oss trygt opp. Men det var bare så vidt i den første bakken, hvor vi ble reddet av mer snøføre og mindre is noen meter.

Det var brøytet videre fra parkeringen og opp til toppen. Men også her var det bare holka og et løst lag med grus oppå. Brodder hadde vært kjekt her... Vi gikk delvis på brøytekantene for og i det hele tatt komme fram. Til slutt foreslo Morten, som slet mest med festet, at vi heller skulle gå i skogen det siste stykket. Det var jo ikke mye snø i terrenget, så det var faktisk langt lettere enn å følge veien.

På toppen.

Etter et kvarter var vi ved masta på toppen. Ingen utsikt der, så vi ruslet ned til utsiktspunktet 100 meter mot sørøst. Derfra er det godt utsyn over Furnesfjorden og mot Hamar. Idag var det overskyet og grått, og skumringen hadde begynt, så vi ble ikke mange minuttene før vi snudde og gikk samme vei tilbake til bilen. Det er nok ganske mange dager i året hvor denne utsikten kommer mer til sin rett enn hva den gjorde idag.

Morten på utsiktspunktet. Furnesfjorden og Mjøsa i bakgrunnen.