Eldsfjellet og Eldsfjellveten (04.12.2017)

Written by Stigun GSM

Ascents Eldsfjellet (324m) 04.12.2017 11:59
Eldsfjellveten (294m) 04.12.2017 12:41
Visits of other PBEs Eldsfjellet p-lomme (53m) 04.12.2017 11:10
Hadde vært på Eldsfjellet et par ganger tidligere, men da stiløst fra vestsiden med båtatkomst, og da det hadde blitt mer enn 20 år siden siste besøk, var det tid for et nytt besøk til dette markerte fjellet, som i barneårene hadde utgjort en traust men likevel forlokkende horisont i øst. Fant parkeringen greit, men startet på det som så ut som en sti på motsatt side av veien, bare for å ledet bort mot motocrossbane. Gikk tilbake mot bilen og vel hundre meter nordover veien og her var skiltet stistart for Eldsfjellet. Småbratt oppover og tynt snødekke, men et par plussgrader gjorde at det ikke var veldig glatt. Mindre bratt over drøyt 200 moh, og nå kunne jeg se varden, som var overraskende nærme. Mer isete her oppe, men med litt forsiktighet gikk det greit. Relativt høyt skydekke, men grå i horisont i de fleste retninger, så utsikten er nok erindringsmessig klart bedre i finvær. Stor fin varde med turkasse og -bok, som jeg skrev meg inn i på returen fra; Eldsfjellveten;
Eldsfjellet 324m med Storavatnet. Snødekte Byfjell kan skimtes i horisonten

Småbratt ned på vestsiden, forbi et lite vann på nordsiden og ved stidele til høyre gjennnom et markert skar nordøst for høyde 315 og videre på bra merket sti i temmelig kupert terreng mot Eldsfjellveten; en drøy halvtimes marsj fra Eldsfjellet 324. Stor vid varde på Veten, som må ha vært en ideell topp for leidangsvarde; frittliggende som den er med fri sikt fra viden omkring.
Eldsfjellveten. Nordre Øygarden til venstre, Fedje senter i det fjerne, Toska senter nær, Radøy/Austrheim høyre
Eldsfjellveten; utsikt vest. Herdla senter. Bakerst Øygarden med Skogsøytua ytterst/senter

Hele Eldsfjellmassivet , i alle fall hvor dagens tur gikk, synes utelukkende å bestå av coronitt(anorthositt med coronastruktur); Hordalands "fylkesstein. Tilbake samme vei, litt raskere nå; og greit videre ned på østsiden til parkert bil, og videre til Storafjellet nord på Holsnøy, dagens 2. Opptur Bergen-topp