Gaustadfjellet i Meland (29.10.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ådlandsvegen ved Gaustad (36m)
Endpoint Samme (36m)
Ascents Gaustadfjellet (317m) 29.10.2011

NYTT PF>100 FJELL I MELAND

GAUSTADFJELLET
Denne toppen er sammen med Eldsfjellet og Brakstadfjellet en av tre av de såkalte Holsnøyspenane. Navnet kommer av at de har form som spener, og er godt synlige som seilingsmerker fra sjøsiden. Astrid og jeg kjørte til Gaustad på østsiden av Meland og på vestsiden av Radfjorden. Gråvær og ganske sterk vind, men ikke regn. Start kl 1210. Litt NV for Gaustad står der et lite skilt på venstre side av veien som opplyser om at det går sti til Gaustadfjellet 350 meter lenger ute. Stien starter på en bratt traktorveg, som senere fortsetter over i en tydelig og godt merket sti. Turen går til å begynne med i feil retning (mot SØ) før stien snur opp mot ryggen av Gaustadfjellet. Oppe på ryggen på ca. 200 m er det relativt lettgått vestover mot toppen. Det var til tider meget sterk vestavind oppe på de mest eksponerte delene av ryggen slik at vi flere ganger holdt på å blåse overende! Vi kom først opp til en flott steinvarde med turbok i en råtten kasse. GPS 0288944 6722205. Vel 50 m lenger vest var der en stang og trigmerke som er det høyeste punktet på GPS 0288999 6722209. Flott utsikt mot Øyjordsfjellet og Eldsfjellet i vest. Mens vi søkte ly for vinden bak varden kom det en sprek ung mann opp fra bygden Ådland som ligger rett nedenfor fjellet. Her er det bratt, men tydelig sti ned til Revskard. Vi fulgte denne stien ned igjen, ikke minst for å unngå den kraftige vinden på ryggen. Det var fint og stille på NØ siden av fjellet, og greitt å gå bortsett fra at Astrid gled på sleip mose og fikk seg et ganske kraftig slag mot kneet som gjorde at vi måtte ta det veldig med ro ned igjen til veien. Jeg gikk så vel en km tilbake langs veien og hentet bilen. Vi brukte vel 2 timer på turen.

Gaustadfjellet sett fra ryggen i ØSØ
Utsikt mot NV fra Gaustadfjellet mot Øyjordsfjellet og Eldsfjellet
Kraftig vind på toppen av Gaustadfjellet!