Meland rundt (15.11.2017)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Flatøy parkeringslomme (40m)
Endpoint Eldsfjellet - p-lomme (70m)
Characteristic Jogging
Visits of other PBEs Eldsfjellet p-lomme (53m) 15.11.2017
Flatøy p-plass (41m) 15.11.2017
Vestbygdvegen P-lomme (35m) 15.11.2017

Etter å ha "mistet" hele helgen i forberedelser til eksamen 14.11, var det deilig å kunne ta en fridag dagen derpå. Vi fant ut at det var håpløst å satse på å bestige fjelltopper i Meland uten bil. Vi fikk heldigvis muligheten til å låne bil av en kompis! Kjørte fra Åsane like etter 09:00 med sikte på å bestige Håøytoppen, som den første av i alt 8 topper (PF>100). Planen var altså alle i Meland kommune. Siden vi var litt trege i gang, at kveldsmørket kom brått på og at det ventet en deilig middag på oss til vi kom hjem, droppet vi to stykker. Været var noe skiftende: Vi fikk oppleve sol, regn, vind, vindstille, hagl. Stort sett overskyet og grei temperatur: 3-7 grader.

Håøytoppen

For å komme til denne parkeringsplassen må man komme nordfra/fra Knarvik (hovedveien har en midtrabatt). Vi gikk opp en bakke herfra, og fant en sti. Fant ut på vei tilbake at det gikk en klart bedre sti litt sørover. Den vi gikk var kortere og ganske fuktig.

Håøytoppen!

Etter å ha gått i 20 min, er vi ved havnivå! (startet på knappe 50)

Fin badeplass ved sjøen, og en fin vei som gikk svingete oppover mot Håøytoppen. Siste 50 høydemeter var på en god sti. Åpenbart et populært turmål.

På toppen! Brukte 35 minutter til toppen, først og fremst grunnet den lange anmarsjen. God utsikt - for å være fra under 200moh.

Moldekleivfjellet

Fikk kjørt helt opp til 140moh ved Nedre Dale. Denne turen ble både kortere og enklere enn forrige tur, til tross for en over 100 meter høyere topp.

Følger en fin traktorvei opp til nesten 240moh. Mye dyreliv her oppe!

Plutselig kunne vi se vårt neste mål rett foran oss.

Utsikt østover

Selfie med utsikt vestover i bakgrunnen. Dette er antagelig min og Sondre (i bakgrunnen) sin siste tur før Kilimanjaro i starten av januar!

Rundtur ved Brakstad

Storfjellet blir neppe besteget ofte. Ingen sti eller merking her. Vi valgte å gå rett sørover fra parkeringsplassen. Bratte bakker opp til 110moh, hvor det flatet ut over et lengre stykke. Dette bildet er tatt fra det området. Her møtte vi også på 2 store hjorter!

Brattere det siste stykket mot toppen. Veldig mange veltede trær gav stort utfordringer, og gjorde at det tempoet det siste stykket mot toppen ble veldig lavt. Antagelig bare jegere og desperate fjelltopp-samlere som går her...

Vi valgte å gå rett nordover mot neste topp: Røysetfjellet. Fjellet kan såvidt skimtes mellom buskene. Vi slet en periode, men fant etterhvert en brukbar sti vi fulgte helt til toppen.

Ny toppselfie!

Utsikt vestover mot det klart høyere Brakstadfjellet. Tveitanipa kan skimtes i midten. Vi måtte gå over denne bitoppen på veien mot Brakstadfjellet, det var noe uhyggelig, grunnet tidvis mye kratt mellom Brakstadfjellet og Tveitanipa. (God sti fra skaret mellom Røysetfjellet og Tveitanipa og opp til toppen av Tveitanipa).

God sti mot Brakstadfjellet.

Stadig brattere bakker...

Vanligvis rundt 135 i puls i motbakkene. Opp mot 175 i de tyngste partiene. Grafen er for de siste 4 timene. Dette var første gang jeg fikk prøvd ut min nye GPS-klokke på fjellet! Meget fornøyd.

Noen som vet hva det som er på taket av dette huset kan være? Huset står like ved det høyeste punktet på Brakstadfjellet.

Eldsfjellet

Østsiden av Eldsfjellet er virkelig bratt!

Denne stien starter 50-100 meter nord for parkeringslommen vi parkerte på (avmerket p-plass på peakbook sine kart).

Hva ser skumlest ut: Ansiktsuttrykket mitt, eller det store, svarte berget i bakgrunnen?

Selfie fra toppen!

Utsikt østover: 14,5 kilometer herfra til det nærmeste høyere punktet! (vest for toppen Gladlihaug, et stykke øst for Knarvik)

Etter denne langturen, smakte min samboers kjøttkaker ekstra godt! :)