Blåsvednyken (16.11.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Sjukehuset (50m)
Endpoint Sjukehuset (50m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Blåsvednyken (909m) 16.11.2017 12:45
Visits of other PBEs Fossane (630m) 16.11.2017 12:02

Voldsomt regnvær i dag, men benyttet sjansen allikevel på å komme meg oppover i høyden da regnet virket til å avta en smule på formiddagen. Det var meldt farlig vind i området ifølge YR, men satset på at det var ment hovedsakelig i ytre strøk :-)

Tok på trugene på Fossane, herfra var det ingen som hadde tråkket videre, iallfall siden sist snøfall. Snøen var litt tung og bløt ved sætra men kom seg betraktelig da jeg kom opp på ryggen ovenfor. Derfra var den sunket godt i sammen og var stort sett fast og lettgått :-)

Vinden var stri oppi høyden , men ingen problem bortsett fra det irriterende faktum at jeg hadde glemt den smarte vind/solskjermen som jeg har brukt innimellom når det er sterk vind og nedbør. Funker glimrende om man ikke evt tar med skibriller da... jeg hadde iallfall ingen av delene og det var umåtelig ubehagelig med piskende hagl/skudd i ansiktet og øynene! Deilig var det uansett å være oppi høyden og nyte vinterlandskapet ;-)
Friskt kan man kalle det !