Store Haldi - Alta, 262/404 (11.11.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Halde (907m) 11.11.2017
Store Haldi (1,149m) 12.11.2017
Visits of other PBEs Kåfjord p-plass (20m) 11.11.2017
Nordlysobservatoriet Halde (907m) 11.11.2017

Jobbtur til Finnmark må man jo prøve å kombinere med kommunetopptur selv om det er November. Fant ut at det beste alternativet av gjennstående kommunetopper i fylket var Alta sin topp Store Haldi. Det er for lang tur til å ta på dagstur på denne årstiden med så korte dager, men fant heldigvis ut at DNT har overtatt Nordlysobservatoriet på toppen av Halde som nå er en ubetjent turistforeningshytte med seks overnattingsplasser. Dette passet perfekt for oss.

Vi kom til Alta lørdag ettermiddag og etter å ha lagt overflødig bagasje i oppbevaringsbokser på Amfisenteret i Alta tok vi drosje til Kåfjord p-plass, det kostet 430 kr på en lørdags ettermiddag. Herfra er det 9 km til hytta. Det var nå mørkt så vi tok frem hodelyktene og tok på brodder på skoene og begynte å traske oppover veien mot Halde og Nordlysobservatoriet. Det var stjerneklart, så vi slukket etter en kort stund lyktene for å kunne nyte stjernehimmelen mens vi gikk. Det hadde kjørt store kjøretøy på veien så det gikk greit å gå i hjulsporene. Var til og med svakt nordlys å se. Etterhvert ble det for mørkt å se da hjulsporene i snøen ble mer ujevne og vanskeligere å følge uten skikkelig lys så da måtte hodelyktene på igjen. Hjulsporene tok slutt når vi kom opp fra dalen og opp på høyfjellet, så da var det bare å spenne på seg trugene og prøve å finne veien videre til hytta. Det skal være god sti innover, men den var ikke lett å se under snøen i mørket, men hadde kart på gpsen der stien var avmerket, så greide å følge den sån nogenlunde. Var skilt mot hytta når det var 2,9 km igjen. Det begynte å blåse opp når vi nærmet oss toppen, og blåste kraftig ved hytta som ligger helt på toppen av Halde. Heldigvis hadde jeg med meg spade, for det lå mye snø forann døråpningen. Godt å komme seg inn og få tent opp i ovnen. Det er seks sengeplasser i Nordlysobservatoriet Halde, men vi fikk den for oss selv.

Neste dag gikk jeg til Store Haldi, mens Siri for det meste slappet av på hytta etter gårdsdagens tur opp til hytta. Jeg gikk på truger. Fra hytta gikk jeg ned mot vann 761 og gikk på sørsiden av det og oppover til vann 833. Det var is på vannet, men stolte ikke på at den var tykk nok til å holde meg så holdt meg på land og gikk opp ryggen på nordsiden av vannet. Jeg fulgte så ryggen oppover. Var litt lite snø noen steder, men for det meste gikk det greit å komme seg opp uten å være borti for mye stein. Stor varde på toppen og kjempefin utsikt til alle kanter og kjempeflott lys. Jeg brukte ca to timer til toppen. Blåste surt og ikke så god tid før mørket kom siden jeg og Siri hadde kost oss med lang frokost på hytta så kom ikke avgårde før i 11-tiden. Samme vei ned fra toppen, men da jeg kom til vann 833 så fulgte jeg dalen nedover litt for så at der var det åpen bekk så ville ta med vann opp til hytta, det nærmeste drikkevannet er nemlig vann 761 og der var det is. Etter å ha fylt opp camelbacken ett par drikkeflasker jeg hadde med, så fulgte jeg noen snørenner opp til høyden over vann 761 og gikk opp til Halde samme vei som jeg kom ned. Brukte totalt 3 timer og 40 minutt på turen som var på 10,6 km. Det begynte å mørkne akkurat da jeg kom til hytta. Siri hadde hatt besøk av ett par mannfolk som var på dagstur opp til hytta mens jeg var vekk. Koste oss med yatzy, lesing og snop i hytta før vi tok en tidlig kveld.

Neste morgen sto vi oppå tidlig for å gå de 9 kilometrene ned til Kåfjord. Det var faktisk vindstille på toppen og god sikt så nå fikk vi se alt vi gikk glipp av i mørket på vei opp. Var for det meste enkelt å se hvor veien/sti opp til hytta gikk nå i dagslys selv om det var snø. Brukte 3 timer ned til stistart der drosje kom og kjørte oss til Alta. Måtte betale 350 kroner for turen på en mandags formiddag. Fikk tid til lunsj og en rusletur i Alta før vi måtte dra til flyplassen for å komme oss til Vadsø. Siri var med og overnattet på Nordlysobservatoriet Haldde.

Den ubetjente DNT hytta Nordlysobservatoriet Haldde ligger på toppen av Halde 907 moh.
Den nyåpna DNT hytta Nordlysobservatoriet Haldde som ligger på toppen av Halde, 907 moh
Store Haldi sett fra Halde
Varden på store Haldi

Grattis med flott Finnmarks-

Written by knutsverre 14.11.2017 20:31

topp sent på året, Solveig! Takk for at du gjorde oppmerksom på ny DNT-hytte som vi faktisk var på for 17 år siden - men dessverre uten den gang å tenke på K-toppen!

Sv: Grattis med flott Finnmark

Written by Sola19 14.11.2017 22:04

Takk for det Knut Sverre! Var flaks for oss at det var blitt DNT hytte der nå, de overtok hytta i april, slik at det var mulig å nå toppen selv på denne årstiden. Synd dere ikke var så fokusert på kommunetopper da, men da har du en fin tur i vente :)