"Fannefjorden rundt" (12.11.2017)  2

Written by j_snorre GSM

Visits of other PBEs Mauset p-plass (50m) 12.11.2017 09:33

Det er viktig med en overskrift som fanger lesernes interesse. Mange vil nok si at overskriften på denne turrapporten er i overkant pretensiøs, bestigningene som ble utført på rundturen tatt i betraktning. Overskriften lyver uansett ikke, jeg kjørte rundt Fannefjorden, og jeg var på tur opptil flere ganger underveis.

Høsten er fin. Det har både jeg og andre før meg uttalt. Av og til har vi sikkert ment det. I dag var ikke en slik dag. Striregn, sludd og 20-40 cm bløt nysnø på bakken over 200 moh er ingen god kombinasjon, samme hva du skulle finne på å bedrive av friluftsaktiviteter. Ettersom det skulle være farsdagsfeiring på Nesjestranda på ettermiddagen, og jeg dermed hadde litt tid å slå ihjæl, ble det likevel ei lite trenings- og samleøkt. Føret i høyden og været gjorde at jeg siktet meg inn mot diverse lave koller jeg aldri hadde kommet til og brukt tid på på en normalt fin dag.

Dagen startet på Skaret, nærmere bestemt opp Skarbakken. Her var det kommet rundt 20 cm snø allerede på parkeringa, og dette ble fort til 30-40 cm oppe på ryggen mot Brekkelihaugen. Uten tele i bakken gir dette god motstand til fots. Kunne faktisk gått på ski her i dag. Link til GPS-spor finnes her: Brekkelihaugen.

Neste stopp ble Kleivevatnet. Også her var det kommet 15-25 cm nysnø. For å begynne med noe positivt: Det er veldig fint nede ved vannet. Turen til Romoldåsen var det derimot ikke mye fint å si om i dag. Selv om humøret var bra underveis, ble det et typisk terningkast 1, ettersom det var umulig å komme på noe positiv å si om underlag, utsikt og de andre tingene som kan gjøre en slik skogstopp interessant (hvis man ser bort i fra at jeg ikke frøs annet enn på tærne, bare var moderat klissvåt, ikke sulten, ikke tørst, jeg fant veien osv.). Link til GPS-spor finnes her: Kleive

Når du har dette foran deg og kan si "Toppen i sikte", da lever du alpinistdrømmen.
30 meter til toppen!

Stopp tre ble Mauset på Kortgarden. Jeg hadde lest mange mishagsytringer om turen til Bjerkalia her på Peakbook, og forventningene var derfor lave da jeg satte i marsj oppover skogsveien i dagens beste/verste regnbyge så langt (jeg tenkte positive tanker om at dette blir det snø av i høyden og håpte at den nye gore tex-jakka skulle vise seg fra sin beste side). Etter å ha brutt meg opp et hogstfelt kom jeg plutselig inn på en fin sti. Denne gikk hele veien til topps. For den som er i tvil; Berjekalia er faktisk en fin tur (på en annen dag, så klart). Link til GPS-spor finnes her:Bjerkalia.

Fannefjorden i all sin prakt.
Den berykta benken like før høyeste punkt på Bjerkalia.

Siste tur for dagen ble lagt til en av de pf-100-toppene som ligger nærmest der jeg har vokst opp, nemlig den tilsynelatende uinteressante Langåsen, som jeg for øvrig alltid bare har tenkt på som Røviklia. Dette viste seg å være en ok treningstur med slak skogsvei hele veien til toppen av åsen, og deretter fin sti til høyeste punkt. Stien var i dag naturligvis noget fuktig og sleip med 5-10 cm nysnø, men hva gjør vel det når du allerede er gjennomvåt. Link til GPS-spor finnes her: Langåsen - Solemdalen

Trimposten der skogsveien til Langåsen slutter.
Ingen grunn til å surmule

Tommel opp

Written by oddis 12.11.2017 17:38

Deilig med slike positive rapporter :) kan bli bøker av slikt. Norges stusseligste topper. Melder meg frivillig til å skrive et flammende innlegg om Gildrehaugen.

Sv: Tommel opp

Written by j_snorre 12.11.2017 18:38

Vær, føre og turmål tatt i betraktning vil jeg påstå at dette er en gladrapport. Tenk hva en normal person ville skrevet om han ble dratt med på det her, for ikke å snakke om våre kjære samboere/ektefeller!

Ingen....

Written by ArntO 12.11.2017 16:15

Grunn til å surmule nei! Er jo et fritt land! Artig og visst hvor stien på bjerkalia starter fra! Meld deg på Romsdal pf30!!!!!

Sv: Ingen....

Written by j_snorre 12.11.2017 16:25

Ligger fire gps-spor og ruger i Peakbook-appen, så hvis/når appen greier å synke med peakbook.org, blir den hemmeligheten avslørt. Skal vurdere å melde meg på den hvis jeg flytter tilbake på riktig side av Romsdalsfjorden en gang, og har lagt alt annet fornuftig tidsfordriv på hylla. ;)