Av med skiene for i år og på med fjellstøvler > Ruten (27.05.2017)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Dalseter Høyfjellshotell (884m)
Endpoint Dalseter Høyfjellshotell (894m)
Ascents Ruten (1,516m) 27.05.2017

Første topptur til fots i år

Selv om det fortsatt var skiføre enkelte steder, har våren fått såpass tak i fjellet at en topptur i fjellstøvler var et godt alternativ. Ruten ligger sentralt og godt synlig fra mange topper som jeg har vært på tidligere, blant andre Spåtind, Rasletinden, Galdhøpiggen, Glittertinden, Heidalsmuen, Kvitfjell, Hafjell, og Nevelfjell.

Vi tok av E6 ved Vinstra og kjørte oppover mot Skåbu. Ved Skåbu tok vi av på Espedalsvegen og kjørte ca 9 km og parkerte i avkjørselen rett ovenfor Dalseter Høyfjellshotell. Derfra gikk vi Lomsetervegen et lite stykke før vi tok av på godt merket sti. Våren har fått godt tak i denne vestvendte fjellsiden, så det var ikke mange snøflekker igjen oppover. Det var ingen bratte partier, så det ble en enkel tur oppover som for oss tok 1 time og 25 minutter. Men for et utsikt! Riktignok har jeg som nevnt sett denne toppen fra menge andre topper, men dette overgikk alle mine forventninger!

Gjendealpene
Fin utsikt over til Jotunheimen
Heidalsmuen og Saukampen
Sydøstover mot Lillehammer
Sydover
Sydvestover
Zoom mot Galdhøpiggen
Zoom mot Kvitfjell
Noen snøflekker igjen til glede for Kimi