Gråurda - høyest i Snillfjord (15.10.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vuttudalen p-lomme (207m)
Endpoint Vuttudalen p-lomme (207m)
Ascents Gråurda (791m) 15.10.2017 12:16

Gråværstur til Gråurda fra Vuttudalen

Etter overnatting i Orkanger kjørte jeg vestover mot Snillfjord. Tok av mot venstre ved Våvatnet inn på FV301 mot Vuttudalen og stanset ved Vuttudalssetra. Kjørte inn på sideveien vest for elven gjennom en bom som sto åpen, men valgte heldigvis å parkere like utenfor bommen langs med veien. Og bra var det, for da jeg kom ned igjen var bommen nede og låst!
Gråvær og meget vått i terrenget, men heldigvis opphold. Passerte forbi en hytte og over et nydyrkningsområde, og kom så inn på en tydelig, umerket sti oppover våtmarksområdene NV for Fjelldalen.

P-lomme langs sidevei utenfor bommen
Forbi denne hytten og over marken er det bra sti
Fjellbekken som har sitt utspring oppe ved Gråurda
Oppe på det flatere partiet vest for Fjellbruna. Fint, lettgått terreng innover her
Omnfjellet i bakgrunnen mot sør

Stien dreier 90 grader mot høyre (mot NNV) og går oppover på vestsiden av Fjellbruna. Her forsvant/mistet jeg stien, men det gjorde ingenting for det er lettgått terreng videre oppover mot Gråurda. Oppe på toppen etter knappe to timer. Stor varde med skilt og kasse med turbok. GPS 518859 7021124 - identiske tall for Kartverket (høyde 791,7m) og PB som stemte med min GPS.

Varden på det offisielt høyeste sted i Snillfjord kommune Gråurda sør 791,7 moh
Ca. 20 m NV for den store varden på Gråurda er det en liten, vardet knaus som virker like høy. GPS 518840 7021146

Fortsatte så nordover på leting etter den nordlige varden og trig-merket på Gråurda som jeg fant på vel 200m lenger nord. GPS 518880 7021346.

Nordlig varde nær trig-punktet på Gråurda
Bolten på trig-merket med den store varden på Gråurda i bakgrunnen

Ikke lett å si hva som er høyeste punkt her oppe. Alle de tre GPS-posisjonene som er nevnt i rapporten ligger over 791-koten på kartet, og mine GPS høydemålinger bidrar ikke i saken.

Ned igjen omtrent samme vei, og igjen var jeg heldig for vel nede ved bilen satte det inn med et kraftig regnvær slik Yr.no hadde varslet.
I det hele tatt klaffet detalj varslene til Yr.no meget godt disse dagene, noe som var til stor hjelp under planleggingen av turene!

Trøndelag

Written by JohnTiger 01.11.2017 14:24

Du får si ifra neste gang du er i Trøndelag , så kan jeg helt sikkert få til å være med deg på tur om du ønsker turselskap

Sv: Trøndelag

Written by knutsverre 01.11.2017 21:51

Tusen takk for hyggelig melding Jon T! Var ikke klar over at du bor i Heimdals. Mangler adskillig i Trøndlagsfylkene, så kommer nok tilbake dit til neste år. Veldig hyggelig om vi kan få til en tur igjen sammen! Det begynner å bli noen år siden vi treftes på Olavsbu nå!