Gullfjelltoppen (22.10.2017)

Gullfjelltoppen (987m) 22.10.2017 10:23
Visits of other PBEs Osavatnet til Gullfjelltoppen (731m) 22.10.2017 08:53
Osavatnet p-plass (kr) (310m) 22.10.2017 08:53

Gullfjelltoppen var dagens mål. Fra parkeringsplassen ved Osavatnet fulgte jeg grusveien fram til litt sør for Svartavatnet, der det tar av en sti oppover mot Ronamanen og Gullfjelltoppen. Det var ganske mye vind, og på Svartavatnet var det hvite bølgetopper. Ruta jeg fulgte, ligger litt i le for vinden, som kom fra øst. Så det var stort sett på toppene at vinden tok godt tak. Stien er god oppover fjellsida. Ronamanen er kun en avstikker fra stien. Sørøst for Ronamanen kan man stå på kanten og se ned Pilatusgjelet, som munner ut i Glamregjelet. Her går det bratt nedover.

Videre mot Gullfjelltoppen er det ganske kupert, men det går greit å følge stien og enkelte varder. Siden det var mye vind, var det godt å sitte i le av varden på toppen og spise matpakka. Her er det vid utsikt i alle retninger. Gullfjelltoppen er det høyeste fjellet i Bergen kommune. På grunn av den kjølige vinden ble det en forholdsvis kort pause på toppen før jeg gikk samme vei tilbake til Osavatnet. Jeg brukte i underkant av halvannen time til topps og litt over en time ned igjen.

Ovenfor Markskilfossen. Redningshytten skimtes litt til høyre for midten av bildet. Austefjellet bakerst til høyre. Sveningen bak til venstre.
Fra Gullfjelltoppen mot sørvest. Svartavatnet til høyre med Osavatnet bak.
Fra Gullfjelltoppen mot sør.
Fra Gullfjelltoppen mot nordvest. Osterøy til

høyre for fjorden.
Fra Gullfjelltoppen mot nordvest. Osterøy til høyre for fjorden.
Fra Gullfjelltoppen mot vest. Masten på Rundemanen midt i bildet. Ulriksmasten helt til venstre.