Rundtur på El Hierro (05.10.2017)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Malpaso (1,501m) 05.10.2017
Venteis (1,141m) 05.10.2017
Visits of other PBEs Roque del Guincho (10m) 05.10.2017

Turen gikk til Kanariøyenes minst turistifiserte øy El Hierro. Øytoppen ble først besøkt. Her er asfaltvei nesten til topps, men avkjørselen var sperret av veiarbeid, så jeg måtte spasere det siste stykket. Like greit det, så ble det litt frisk luft.

Markøren på toppen
Toppen på litt avstand
Luftig utsyn mot nord
Avkjørselen på asfaltvei, mens "hovedveien" nedenfor var grus.

Neste stopp på rundreien var spanias vestligste punkt helt i sydvest på øya. Mye krongleveier, sving og delvis dårlig grusvei. Det siste stykket skiltet "Meridian 0" er kun for firehjulstrekkere. Jeg trasket. Fra meridianstøtten trasking på jakt ette det vestligste punktet. Jeg fant først en litt pratt og rufsete klippe som jeg klatret opp på, noe luftig på toppen her. Rett nord for denne er en klippe som er flat som Nordkapp på toppen, denne ble også besøkt. Vestligste pinktet er egentlig Roque del Guincho, en bratt klippe noen meter ut i havet, adskilt med noen meter vann fra hovedøya. Jeg nøyde meg med å se på denne. Dette får være godkjent. Lite tråkk etter folk her ute, og jeg presterte å skrubbe opp leggen noe skikkelig da en lavastein brakk og foten forsvant ned i undergrunnen. Det ble en blodig legg.

Den sydligste klippen, artig klyving opp hit.
Den nordligste klippen, Nordkapp-lignende. Til venstre klippeøya som egentlig er Spanias vestligste punkt. Noe utilgjengelig. Dønningene her ute er ikke å spøke med.
Meridianstøtten ved enden av 4wd-sporet

Jeg hadde seriøse planer om å besøke Spanias sydligste punkt syd på øya, men tiden tillot ikke det. I stedet ble det en liten svipptur oppom Venteis.