Ørneflag i Sør-Aurdal - KT nr 71 (30.09.2017)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point P-plass før kjetting Storekrakveien (630m)
Ascents Pika (1,237m) 30.09.2017
Ørneflag (1,243m) 30.09.2017
Sør for Ørneflag (1,239m) 30.09.2017
Visits of other PBEs Storekrak p-lomme (530m) 30.09.2017 13:25
Storekrakkoia (889m) 30.09.2017 13:25

Med et lite godværshull på Yr bestemte jeg meg omsider for tur i dag, og valget falt på Ørneflag i Sør-Aurdal, som er en av Opplandstoppene jeg mangler.
Jeg kjørte langs Sperillen til Nes i Ådal og tok av til Hedalen på rv 243. Tok deretter av til Vassfaret og Vestsida (skiltet) på Vassfarveien. Kjørte Vassfarveien til nok et skilt til Vassfaret. Ferden videre går på gruset bomvei til Storekrakveien (skilt). Det er også turskilt i dette krysset. Vel fremme ved Storekrakveien trodde jeg at jeg måtte starte ved Storekrak p-lomme ved 530 moh, men veien var åpen videre og jeg kjørte til kjettingen ved brua på ca 630 moh. Greit med 100 hm spart siden jeg kom litt sent av gårde. Litt trangt med parkering her da det allerede sto to biler, men fikk da plass. Frem med sykkelen mens to ivrige turkamerater bjeffet utålmodig. Så bar det avgårde på sykkelen oppover. Først slakt og behagelig og deretter bratt og ganske tungt oppover til Storekrakkoia. Her satt jeg igjen sykkelen og spiste lunsj, før det var på med turskoene og marsj mot toppen. Nydelig terreng når bushen åpnet seg, til tider litt vått men ikke verre enn at jeg unngikk å bli bløt på hikingskoene. Valgte direkteruta mot toppen slik at jeg kom opp nordfra. Flott utsikt og rimelig klart fortsatt, selv om jeg så noen truende skyer langt mot vest.
Kort stopp før jeg fortsatte mot Pika hvor jeg klatret opp på den store steinen som Nils hadde motivert for. Deretter videre ned i dalen og opp på Sør for Ørneflag (kl 16.00). Det var jo ikke lange omveien. Videre tilbake til stien og tilbake til bilen. Nå var det deilig med sykkelen nedover fra Storekrakkoia, og hundene fikk kjørt seg litt ned til bilen. Nå var også skyene og regnet kommet, så traff godt med været :-). Så gjensto bare 17 mil i bilen hjem...