Alle toppene i Os er besteget (15.10.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Løyningdalen
Endpoint Lysekloster
Ascents Gråfjellet (486m) 15.10.2017
Lyshornet (405m) 15.10.2017
Rødsfjellet (526m) 15.10.2017
Åsen (181m) 15.10.2017

Gråfjellet

Regnet pøste ned og dagen så virkelig ut til å bli nokså grå og våt. Jeg var forberedt på en middels lang turdag med våte klær og sko. Kjørte fra Bergen klokken 11.30. Dagens mål var uten tvil å fullføre listen over topper i Os med PF over 100m. Det var nå fire som gjenstod. Første stopp var Løyningdalen som var utgangspunktet for turen til Gråfjellet. Parkerte her i en fin liten lomme på siden av veien ved broen over til anleggsveien som går oppover i Stordalen. Fulgte så denne til fots.

Toppen av Gråfjellet

Gikk forbi noen gårder oppe i lien. Veien var i dårlig forfatning lenger oppe, og minnet mer om to parallelle stier. Etter en liten stund kom jeg til et skilt som var merket "Gråfjellet" med pil mot venstre. Her startet stien. Hadde tidligere lest at denne ikke skulle være så god, og det stemte ganske bra. En smal skogs-sti. Det var likevel en gulmerking på trærne, så det var ikke noe problem å følge den i starten.

Skilt mot Gråfjellet

Var søkk gjennomvåt i både sko og bukse etter bare minutters vandring på denne stien. Regnet pøste og små bekker rant omtrent over alt. Forsøkte å holde et radig tempo og lyttet til musikk. Temperaturen var fin, så det gjorde ikke noe at jeg var søkk våt. Bare deilig igrunn.

Anleggsveien jeg fulgte oppover i Stordalen
Smal men grei sti i starten. Lenger oppe munnet den ut i terrenget, og forsvant.

Like før tregrensen ankom jeg tåkehavet. Vinden tok seg opp og jeg mistet plutselig stien. Den stoppet bare helt opp og munnet ut i villmarken. Fant et hjortetråkk som jeg fulgte et stykke videre, før jeg omsider banet min egen vei. Tåken var såpass tykk at jeg måtte ta frem GPSen lenger oppe. Ankom omsider toppen. Her oppe var temperaturen vesentlig lavere, og det blåste
noe sinnsykt.

Tåke i høyden
En kjapp fjellfie på toppen. Ganske vått og hustrig.

Fikk på meg en fleecegenser, tok en slurk vann og skrev meg inn i boken. Ingen grunn til å tilbringe mye tid her oppe i dag. Startet med det samme på returen. Måtte ta frem GPSen ved flere anledninger for å finne ruten jeg hadde brukt opp. Kom omsider ned igjen til stien og deretter ut på anleggsveien før jeg småjogget ned til bilen. Hva skal jeg si? Ikke den mest fantastiske turopplevelsen dette her, men en helt grei tur.

Distanse: 5,6 km
Høydemeter: 505 m
Tid: 1 t 42 min

Rødsfjellet

Jeg kjørte nå litt tilbake mot hvor jeg kom fra, og parkerte i en lomme på siden av veien litt sør for Gjemdal. Her er det plass til et par biler. Et stort skilt ved navn “Rødsfjellet” og retningspil, synes godt på venstre side av veien dersom en kommer kjørende fra Osøyro.

Et aldri så lite hopp i tåken på toppen av Rødsfjellet

Herfra fulgte jeg anleggsveien oppover Gjemdalsskaret. En litt kjedelig vei, men det varte heldigvis ikke lenge. Like nord for høyde 308 kom jeg til et nytt skilt med retningspil mot Rødsfjellet. Herfra fulgte jeg den røde ruten. En flott, tydelig og lettgått sti som slynger seg fint opp mot toppen.

En fin parkeringsplass med skilt, litt sør for Gjemdal
Fine trebroer i starten. En godt tilrettelagt rute opp til Rødsfjellet.

Jeg hadde skrudd opp tempoet en del hakk. Det regnet like mye fremdeles, og det var selvsagt ingen utsikt. Tempen var som kjent fin, og jeg benyttet muligheten til å brette opp buksen. Brukte ikke lang tid opp til Rødsfjellet. Flott og høy toppvarde i tillegg til postkasse her oppe. Noe utsikt ble det ikke her oppe heller. I stedet var det vått, grått og en kraftig vind på toppen av det hele.

Fulgte rødmerket rute til toppen.

Skrev meg inn i boken før jeg benyttet muligheten til å ta noen bilder med selvutløser. Jeg forsøkte å få til et kult bilde hvor jeg hoppet opp fra en stein. Dette var selvsagt vanskeligere enn først antatt. Enten var jeg for kjapp, eller for treg. Men jeg gav meg ikke. Etter x antall løpeturer frem og tilbake, fikk jeg omsider tatt det kule bildet jeg hadde sett for meg.

Fortsatte ned igjen samme rute. Ble virkelig påminnet om at det ikke var smart å stole for mye på grepet. Steinene var såpeglatte, og med litt for stor fart, gikk jeg skikkelig på tryne. Slik som skjer. En fin tur dette her altså. God sti og sikkert flott utsikt fra toppen også. Den fikk ikke jeg sett noe til. Turen kan i hvert fall anbefales.

Ved toppvarden på Rødsfjellet

Distanse: 6,4 km
Høydemeter: 524 m
Tid: 2 t

Åsen

Kjørte til Søfteland og tok av fra E39 og inn på den smale veien mot Gåssand. Parkerte ved et fjøs på gården her inne. Dette er privat eiendom, men det var ingen folk å se her ute. Jeg regnet med det var greit med tanke på at denne turen ikke kom til å ta så lang tid.

Toppen av Åsen. En sær liten skogstopp i Os.

Gikk over jordet og kom inn på den meget gjengrodde anleggsveien som går langs med østsiden av toppen. Fant en smal sti som ledet oppover mot Åsen og fulgte denne gjennom tett granskog. Det var nå blitt skumring, og under de høye grantrærne, var det temmelig mørkt. Hodelykten lå i bilen. Kunne trengt den nå, men nattsynet fungerte fremdeles ok.

Stien opp til Åsen.
"Skogsfie" på toppen av Åsen

Mistet stien av synet og banet deretter min egen vei. Lenger oppe åpnet terrenget seg noe opp, men her lå flere felte trær som jeg måtte krabbe mellom. Ankom omsider toppunktet, som var en liten knaus. Noen meter bortenfor står en elendig bygget gapahuk og noen materialer på siden. Tok noen raske bilder og startet på returen. Prøvde å finne igjen stien jeg hadde fulgt, og ved litt hjelp av GPSen, fant jeg den igjen lenger nede. Kom ut igjen på anleggsveien og gikk deretter over jordet tilbake til bilen. Skogstopper er en sær kategori altså. Inne i fjøset var det nå folk. Jeg beklaget for at jeg hadde kjørt rett inn på eiendommen deres, men de sa det var helt i orden. Snille folk!

En dårlig bygget gapahuk på toppen.

Distanse: 2,1 km
Høydemeter: 196 m
Tid: 46 min

Lyshornet

Siste topp for dagen, og siste topp i Os kommune. Kjørte nå til Lysekloster, hvor jeg parkerte på en middels stor parkeringsplass ved de såkalte ruinene her inne. Det var nå blitt helt mørkt, så dette ble en tur med hodelykt. Traff på en dame som ble overrasket over at jeg hadde tenkt meg på Lyshornet så sent.

På toppen av Lyshornet. Den siste toppen i Os kommune er krysset av listen.

Jeg fulgte nå grusveien som går litt i sikksakk innover mot fjellet. Godt skiltet mot Lyshornet. Den siste veien jeg kom inn på, går faktisk et godt stykke oppover mot toppen, men jeg håpet å få en erstatning i form av sti. Det fikk jeg også. Den startet like etter den tredje og siste grinden. En meget godt brukt sti. Det var tydelig at Lyshornet er et populært turmål i Os. Fylte vann i en bekk og holdt deretter et godt tempo opp til toppen. Flott å endelig få brukt hodelykten på tur igjen. Har savnet det.

Parkeringen ved Lysekloster.
God skilting langs hele ruten opp til toppen av Lyshornet.

Brukte ved litt over en halvtime opp. Det hadde sluttet å regne, men tåken var fremdeles tett da jeg kom høyere opp. Dis i luften gjorde det faktisk litt utfordrende å se selv meter fremfor seg. På toppen ventet et norsk flagg som var festet til postkassen. Det passet faktisk ganske bra, da jeg nå hadde fullført denne listen. Lyshornet ble min siste topp i Os.

Jeg skrudde av hodelykten i et forsøk på å få litt utsikt ned mot alle lysene i lavlandet, og det fikk jeg faktisk. Tåken avtok plutselig helt et lite øyeblikk. Herlig. Tok et seiersbilde og fortsatte ned samme rute. Litt småjogg på stien nedove her var artig. Ankom bilen etter en drøy time, og satte kursen mot Bergen. At været ikke hadde vært på topp, gjorde ingenting. Det hadde vært en strålende turdag. Os er flott. Nå gjenstår det å se om det blir Samnanger, Fusa eller Vaksdal som kommer til å bli mest prioritert fremover.

Distanse: 4,4 km
Høydemeter: 473 m
Tid: 1 t 07 min

Grattis !

Written by Gunski 16.10.2017 21:37

Du står på Endre! Da tok du denne listen før meg, det var som f.... he..he... Godt jobbet !