Puttekollen (02.10.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Puttekollen (306m) 02.10.2017
Hvarnesdammen
Skrekkelig vær denne helgen og natt til i dag og i formiddag bøttet det ned. Men Kristen skal på jobb 14 dager fra i morgen og vi er bare overklar for tur. Yr melder noen regnfrie timer og vi kjørte til Steinsholt, tar av ned mot Larvik, tar til venstre Rv 306 over broen og tar av i retning Hvarnes kirke. Litt forbi kirken ved gården Hellenes tar vi av og oppover grusveien merket med fiskeskilt til Hvarnesdammen. Kjørte helt inn til parkeringen ved vannet. Det første vi traff da vi begynte å gå var en ganske svart hoggorm. MEGET vått i skogen, men ved å hoppe litt og gå utenom stien/traktorveien kom vi oss tørrskodd med goretexsko både opp og ned. Dessverre masse hjortelusfluer. Plukket den siste hjemme etter dusjen.
Fulgte traktorveien inn til skilt og betalingskasse for fiskekort, tok da traktorveien mot Langevannet nord. Gikk innover i traktorveien/bekken til vi så en svak gammel "traktorvei" som gikk til høyre. Fulgte denne oppover og villgikk siste biten til toppen av PUTTEKOLLEN. En liten varde med en staur på toppen.
Toppen. God jul med juletre.
Jeg plukket en mosegrodd grantopp på vei oppover og pyntet den med en furukvist og noen kongler og satte den i varden. God jul. Vi drakk kaffe og spiste appelsin i solen på toppen. Gikk ned igjen da solen forsvant. På veien hjem regnet det igjen. Veldig vått i skogen men fin tur og heldig med tidspunktet vi gikk på tur.