Tre utrolig flotte dager ved Sølen (26.09.2017)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Mistdalen (735m)
Endpoint Samme (735m)
Characteristic Expedition
Ascents Envola (919m) 26.09.2017
Midtre Sølen (1,755m) 26.09.2017
Søre Sølen (1,688m) 26.09.2017
Tannvola (1,225m) 26.09.2017
Tissvola (1,205m) 26.09.2017
Visits of other PBEs Søndre Mistdalen p-plass (735m) 26.09.2017

Så var det endelig slutten av september og den årlige foto-topp-teltturen med Tommy sto for døra. Fargene i fjellet på denne tida er som regel på sitt aller mest intense og derfor legger vi gjerne turen da. Denne gang falt valget på Sølenområdet i Hedmark.
Vi dro avgårde fra Sandefjord på tirsdag formiddag og parkerte på p-lomme i Mistdalen ved firetida i godvær og vindstille. Så sadla vi opp storsekkene som var fylt til randen.
Møtte umiddelbart på en gjeng hyggelige elgjegere som ga oss tillatelse til å krysse området fram til Øversjøen. Vel framme, passe svett, ved Øversjøens maleriske bredder ble leirplass raskt funnet og teltene slått opp.

Tissvola i kvelden

Etter litt lett foring ble fotoutstyret plukket fram og en tur opp brattliene under Tissvola ble iverksatt. I herlig dust kveldslys entret vi liene. Sola var på sin vante kveldsrute ned bak horisonten i vest og skapte flott stemning. Fjellbjørka spraka i den lave kveldssola og Sølenmassivet inntok mjuk rosa-lilla kveldsantrekk. Enorme mengder nattsvermere fylte fjellbjørkskogen. Høst på sitt beste.
Nådde toppen av Tissvola etter solnedgang i fullstendig avslappende kveldsro.
Ble toppen en stund og nøyt stemninga og utsynet før vi rolig tuslet ned igjen.
Framme ved leirplass i nesten total mørke, tid for båling, et par øl og lett turpreik.
La oss tidlig, lang tur i vente...

Høstbjørk og kveldstemning. Sølen massivet i bakgrunnen.
Høstbjørk og Søre Sølen i kvelden
Mistdalen inn i kvelden sett fra Tissvola
Kveldsutsikt mot nord fra Tissvola. Marsfjellet og Kverninghøgda til venstre, Søskarven til høyre bak.
Midtre Sølen på vei inn i natta 1
Midtre Sølen på vei inn i natta 2
Midtre og Nordre Sølen på vei inn i natta 3
Midtre og Nordre Sølen inn i natta 4
Søre Sølen i skumringa
Tannvola helt på tampen av dagen

Søre Sølen

Sto opp ganske tidlig etter en god natts søvn. Tåke og tunge skyer hadde inntatt området.
Lett vind. Klassisk turfrokost, egg og bacon med tilhørende påkrevd kaffeskvett.
God og mette la vi avgårde på hovedturen. Utrolig flotte høstfarger i liene opp mot Sølenskaret. En haukugle satt på post i en fargesprakende fjellbjørk og skuet over sitt domene.
Tåka lå tett når vi kom over tregrensa. Planen var å gå hele massivet på langs fra nord til sør, men som alltid når vi to er på tur blir planene endret. Av en eller annen grunn valgte vi å gå rett opp mot Søre. Den bratte og urete nordvestryggen lå jo der innbydende innhyllet i tåke...
Dermed bar det oppover den tåkefuktige ura. Helt greit i starten, men når det ble betydelig brattere og ura tidvis ble veldig løs og småglatt ble det noen utfordringer. Flere partier med småstein som raste lett. Prøvde å holde oss til større steiner og gikk et stykke fra hverandre av sikkerhetsmessige årsaker.
Ved 1400-1500 moh gjorde sola et gjennombrudd av tåka. God stemning.
Etterhvert lå skyene under oss som et vegg-til-vegg-teppe, mens Sølenmassivet badet i sol mens lette dynamiske tåkedotter drev forbi.
Da ble det en lengre pause. De siste 100-150 høydemeterne gikk vi med sol i fjeset og toppen ble nådd i godt mot. Obligatorisk pause på toppen.

Morgenutsikt fra campen
Søre Sølen i dynamisk tåke
Sola bryter forsiktig gjennom tåka. Tommy skuer optimistisk oppover
Tommy på vei opp brattura under Søre i tåka
Speilrefleksen er alltid med, tung å bære, kjekk å ha..
Tommy nyter sola...eller trenger pause..?
Midtre trer ut av skodda..endelig..
Nordre og Sølen NV reiser seg også fra tåka
Siste biten opp til Søre Sølen for Tommy

Midtre Sølen

Siden gikk turen ned på andre siden. Her var det en småvardet rute som vi siden gikk ut av med direkte kurs Skardstjønna og tåkeheimen. Snøspurven kunne høres der innefra skodda nede ved Skardstjønna. Vannfyllingspause ved utløpet før vi rolig gikk oppover på merket sti.
Tåka forsvant igjen ved 1500 moh og en trivelig flokk med fjellrype gjorde seg til kjenne.
Veldig grei løype opp til Midtre. Utrolig flott og vilt oppe på "Midtpiggen".
Fantastisk skue fra stupkanten.
Planen var jo å gå Nordre også så vi rekognoserte bratta ned mot nordeggen til Nordre.
Her møtte vi plutselig drivende tett tåke som rant over eggen. Samtidig kom vi kanskje litt for mye til høyre, spesielt Tommy. Her var det flere løse rasrenner. Tommy foreslo å avbryte å gå tilbake til Midtre og siden ned Sølenskardet. Jeg var ikke helt uenig og dermed kløyv vi opp igjen. Lang matpause på toppen.
Nede ved Skardtjønna var tåka nå forsvunnet og turen gjennom Sølenskardet ble en fin tur.
Sola lå nå ganske lavt og vi tok oss god tid for å få med solnedgangen fra liene under Sølen.
En utrolig flott solnedgang ble bivånet og mange bilder tatt. Utrolige farger og herlig dynamisk lys. En god kveld!
Tilbake til leiren i mørke igjen, slik det skal være.
Etter en av de bedre dry-techmiddagene jeg har smakt ble det tidlig natta.

Nordre Sølen sett fra stupkanten ved Midtre
Undertegnede på stupkanten av Midtre Sølen.
Fotograf: Tommy
Undertegnede på stupkanten av Midtre Sølen. Fotograf: Tommy
Undertegnede ved varden ved Midtre
God aura! Fikk plutselig en sjelden åpenbaring på vei ned i tåka på nordeggen av Midtre. Flott halo
Tannvola sett fra Sølenskardet
Høstbjørk i den gylne timen 1
Høstbjørk i den gylne timen 2
Høstkveld under Tannvola
Høstgull
Høstsymfoni foran Tannvola
Høstbjørkeskog i kvelden
Intense farger i den gylne timen
Siste lys over bjørkeskogen
Kveldsro

Tannvola

Etter en forblåst natt og påfølgende morgen bestemte vi oss for å flytte leir til liene under Tannvola. Været ble stadig bedre da vi reiste ny leir i den skrinne furuskogen ved Mistra's bredder. Utrolig mye småfluer, noe uventet må sies, som var lettere plagsomme da de kom inn i ører og oppi fjeset og ellers.
Vi fant derfor fram fotoutstyret og vandret rolig oppover mot Tannvola.
Fine lettgåtte lier å traske i med god utsikt mot Sølenmassivet.
Fargesprakende fjellbjørk i liene her også. Kursen gikk der fotomotivene var.
Etterhvert nådde vi toppen av Tannvola som bydde på storslagen utsikt til alle kanter.
Lang pause i le før vi gikk ned på andre sida og tilbake rundt østsida.
Herfra virret vi rundt før vi bestemte oss for en tur rundt Tannvolsmyra.
Flott kveldstur dette også. En flott reinsbukk tuslet utpå myra.
Tilbake til leiren i kvelden. Fyrte et lite tyribål og inntok middag.
Fluene var nå borte og kvelden kunne nytes til fulle. Flott sistekveld!

Tommy lurer fælt på hva som skjer siden jeg har stått opp først
Tissvola på kvisten sett fra campen
Høstbjørk i soloppgang ved Øversjøen
Avslappende utsyn
Siste kveld ved bålet

Envola

Våknet til tunge mørke skyer og endel vind som holdt de innpåslitne fluene unna.
Bestemte oss for en svipptur til Envola før hjemreisen.
Parkerte ikke langt unna toppen og gikk raskt oppp til toppen med overraskende gode bein.
Flott toppområde med mange varder.
Utrolig dynamisk vær over Sølen. Tok oss greit med tid her oppe før vi returnerte og kjørte fornøyd hjemover.
En fantastisk flott tur var over, men det kommer heldigvis flere :-)

Midtre Sølen i strølys sett fra Envola

Missing title

Written by mortenh 12.10.2017 15:10

Her var det mye flotte høstfarger og bilder. Sølen stod på mitt program i år (også), men så langt har det ikke klaffet.

Sv:

Written by RolFoto 12.10.2017 22:08

Stort sett utrolig flotte høstfarger i fjellet rundt månedsskiftet sep/okt ja, og vi har heldige med været attpå :-)

Altfor mye som står på programmet/ønskelista for meg også, da må jo noen områder/topper vike dessverre..

Ser fram til turrapporten din fra flotte Sølenområdet når den tid skjer :-)