Reise fra Sykkylven til SykkelVM - Nord for Storefonnskaret (23.09.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Høgredalen Parkering (546m)
Endpoint Samme (546m)
Ascents Nord for Storefonnskaret (1,587m) 23.09.2017 15:20
Visits of other PBEs Høgredalsvegen bomveg (200m) 23.09.2017 11:30
Høgredalsvegen parkering (542m) 23.09.2017 11:30

Flott tur til Råna på Peakbook Summit i går. Hadde følt meg litt uvel etter tur og gikk tidlig og la meg. I dag planlagt hjemreise til Fellesstart Sykkel-VM Elite som skulle starte "rett utenfor stuedøren vår" hjemme i Øygarden neste dag, men nydelig vær og jeg ville teste formen på veien. Hadde tenkt Nord for Storefonnskaret som en grei topp som lå langs veien. Praktfullt vær. Ankom Egge litt over 11 og kjørte opp bomveg mot Eggestøylen. Atskillige biler parkert her, men høyst trolig ingen med samme turmål som meg. Startet i særdeles rolig tempo i lyng og mose; stiløst, snart temmelig bratt oppover Tverrelvdalen. Ingen sti, men mange hjortetråkk. Over 800 m masse blåbær, som ble begjærlig inntatt. Svært bratt til 1100 m, her flatere og inn i botn vest for Storefonn, men snart på nytt meget bratt opp ur til venstre(nord) i retning toppen. Shortsforhold helt til topps!

Toppvarde. Snønipa til høyre

Toppen helt nordøst på topplatået, stup i øst. Storveis utsikt i alle retninger, t.o.m. Lodalskåpa i det fjerne lett å plukke ut.

Mot Myklebustdalen
Ned igjen

Ned igjen omtrent samme vei, mesket meg med blåbær og brukte god tid denne nydelige høstdagen.

Panorama. Fortsatt ettermiddagssol på toppene. Gikk opp Tverrelvdalen noe til høyre for midten av bildet

Fin tur hjem på en praktfull høstdag som gikk over i kveld; så fram til fellestarten i sykkel-VM. Denne dagen; 2409, fikk et helt annet forløp enn jeg hadde kunnet forestille meg...