PB fjelltreff - Sæbø (26.09.2017)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Hornindalssætra (400m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Hornindalsrokken (1,527m) 26.09.2017
Sætrenibba (1,374m) 26.09.2017

Sunnmørsalpene
26.9.2017

KIRKESPIRET
Denne toppturen hadde vi sett frem til lenge, for det var gått elleve år siden sist vi besteg Hornindalsrokken. Kommunetoppen i Hornindal ble en av våre favoritter i Sør-Norge før vi fortsatte å samle kommunetoppene i Nord-Norge. Etter noen begivenhetsrike dager i Sæbø tok vii fergen over fjorden til Lekneset og kjørte gjennom Norangsdalen, med fjellgigantene hengende over oss. Senere svingte vi av fra fylkesvei 60 og kjørte bomveien (avgift) ca. 1 kilometer frem til parkeringsplassen før Hornindalssætra. Vi var en munter gjeng på seks personer som ruslet langs anleggsveien gjennom Sætredalen til innsjøen Store Luka. Underveis så vi Hornindalsrokkens spisse og steile profil mot den skyfrie himmelen. Sett nedenfra kan den sørvendte fjellsiden virke både utsatt og vanskelig, men oppstigningen ordner seg forbausende bra. I et par bergrenner er det noen enkle klyvetak som de fleste fjellvante personer takler godt. Vi holdt et rolig tempo i dette bratte partiet til vi bikket over kanten ved høyde 1230 moh. Etter en kort pustepause rundet vi øst for Hornindalsrokken, hvor stien er litt utydelig enkelte steder. Dette partiet består av mye stein, og det er greiest å følge vardet rute. Etter hvert fulgte vi normalruta i en stor bue opp til fast fjell. I dette partiet kan det ofte ligge snø til langt ut på høsten. Vi fortsatte på rekke og rad opp ryggen fra nord, som er svært så luftig mot vest. Varden står på kanten av stupet, med Tyssevatnet 870 meter under oss. Hornindalsrokken (1527 moh.) er et grensepunkt mellom kommunene Ørsta, Stranda og Hornindal. Matpausen bød på en fantastisk utsikt, med Rokkekjerringa og Kvitegga som to av de mest fremtredende toppene. Vi returnerte med en herlig lykkefølelse i magen og syntes turen var like fin denne gangen som elleve år tidligere.
(Fra boka Norges beste familietopper).

TYSSENAUSTET
Den vesle hytta ligger ved Tyssevatnet under Hornindalsrokken og disponeres av Ålesund og Sunnmøre Turistforening. Hytta ble satt opp i 1934 og restaurert i 2001. Den har seks sengeplasser, sengeklær og utstyr til matlaging. Hytta er uisolert, men er utstyrt med elektrisk oppvarming. I naustet er det en båt og en kano.

STED: Hornindal kommune i Sogn og Fjordane,
Stranda og Ørsta kommuner i Møre og Romsdal
HØYDE: 1527 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 455 m
UTGANGSPUNKT: Hornindalssætra 400 moh.
LENGDE: 13 km tur-retur
TID: 7 timer tur-retur
STIGNING: 1130 høydemeter
VANSKELIGHETSGRAD: Tung
GPS-KOORDINATER: 32v 377616 6884395
KARTBLAD: 084 Ålesund

Gode minner

Written by otto 11.01.2019 08:31

Enig i det, tidenes fjelltreff. Om noen måneder er vi der igjen. men først noen km på ski.

Gode minner...

Written by morsor 11.01.2019 03:02

Ottos vokabular er som vanlig her en smule underdrevet: Småbratt = Bratt, Bratt = Tilnærmet loddrett. Hilsen reddharen på turen :)