Storebottseggi - vinter i Vossafjelli! (16.10.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Moldalii, Kvitno (630m)
Endpoint Samme (630m)
Ascents Storebottseggi (1,032m) 16.10.2011

VINTER I VOSSAFJELLI

På vei til hytten på Mjølfjell var det tid til en liten avstikker til Storebottseggi NØ for Urdland, en topp nylig inkludert på en liste over Topper nær Mjølfjell satt sammen av sveinh (Svein Haustveit) og meg. Tok av mot venstre fra Raundalsvegen ved Urdland og kkjørte ca. 3 km oppover mot Kvitno hvor der er et skianlegg og campingplass. Fulgte bratt, privat vei videre oppover til øverste stølshus i Moldalii, som tilhører gården Graue på Voss. Noe grått, men fint turvær.
Start kl 1340 på GPS 0368861 6731805. Gikk oppover mellom to stølshus, gjennom en grind og dreide 90 grader mot venstre. Fulgte meget god sti i NØ retning, først svak stigning oppover til 700 moh. Der dreide stien mot SV, og gikk bratt oppover mot toppen ca 150 hm før det flatet ut igjen de siste 200 hm. På ca 750 hm lå det snø, stien forsvant og terrenget ble etterhvert nesten helt hvitt. Snødybden varierte stort sett mellom 10 og 40 cm, og bekkene var åpne. Snøen var relativt fast, men med hyppige gjennomslag. På en lengre tur hadde det vært bra med truger. Så spor etter elg, rev og rype + fotspor og trugespor etter noen andre turgåere. Traff ingen. Oppe på toppen etter 1 time (tungt å gå i snøen). Flott toppvarde med navneskilt rundt magen. GPS ved varden 0370060 6731211. Gammelt trigpunkt noen meter lenger sør. Flott utsikt mot Horndalsnuten og Raundalseggen i sør og Lønahorgi i vest.

Stien starter ved grinden til stølshusene i Moldalii
Utsikt sørover mot Raundalseggen til venstre, Horndalsnuten til høyre
Toppvarden på Storebottseggi. Lønahorgi i bakgrunnen mot vest

Jamen er det blitt tidlig vinter i Vossafjellene i år hvis denne snøen blir liggende! Det er i minste laget for ski, men truger vil være et godt alternativ ved lengre turer. Ned igjen samme vei. Brukte totalt 2 timer på turen med god pause på toppen, 30 min ned igjen.